
Kirchner, unul dintre artiștii cel mai dificil de restaurat
Ernst Ludwig Kirchner este cunoscut ca pionier în domeniul vopselurilor. Dincolo de nuanțele surprinzătoare și subiectele provocatoare, el a experimentat cu uleiurile pentru a obține o suprafață mată. Expresionistul german amesteca ceară, terebentină și benzină și a descoperit că vopselurile străluceau mai intens.
Însă, toate acestea reprezintă acum provocări uriașe pentru restauratori. Conținutul redus de ulei al vopselei diminuează aderența acesteia la pânză și, în timp, vopseaua începe să se desprindă.
O restaurare meticuloasă a fost întreprinsă un an la Stedelijk Museum din Amsterdam asupra picturii „Naked Girl Behind Curtain (Fränzi)” (1910/1926), pe care instituția o deține din 1955.
Uleiurile personalizate ale pictorului au dat suprafețe mate vii, dar nu au rezistat de-a lungul deceniilor, după cum au spus specialiștii. În sute de locuri de pe pânza de 140 x 110 cm, culorile galben și roșu ale lui Kirchner se exfoliau. Așadar, în 2024, muzeul a început cercetarea și restaurarea, un proces care s-a încheiat acum, iar pictura și-a regăsit locul între piesele importante expuse din colecția expresionistă.
Creație revizitată după 16 ani
Inițial, cercetătorii au efectuat o evaluare a vopselei și au investigat tehnica lui Kirchner. Ei au descoperit că artistul a revenit la pictură în 1926, după ce lucrase la ea prima dată în 1910.
Atunci, el era încă un provocator care nu se mutase încă la Berlin și locuia în Dresda, unde formase grupul expresionist Die Brücke, prin care voia să facă legătura între trecut, prezent și viitor.
Șaisprezece ani mai târziu, Kirchner își petrecea mare parte din timp în zona rurală a Elveției, recuperându-se după ororile trăite în Primul Război Mondial și după ani de abuz de substanțe.
Dorința de libertate socială și sexuală
Lucrarea o înfățișează pe Fränzi Fehrmann, fiica unei familii locale din clasa muncitoare, care i-a fost model în perioada sa din Dresda. A fost pictată în atelierul lui Ernst Ludwig Kirchner, care era ocupat de mobilierul său realizat manual, picturi și tapiserii ce imitau exotismul popular la acea vreme.
Stilul și subiectul sunt caracteristice unei perioade în care Kirchner își exprima dorința de libertate socială și sexuală în lucrările sale.
Pentru a restaura pictura, cercetătorii au identificat toate zonele în care vopseaua era deteriorată și au aplicat adeziv unde era deja desprinsă. Apoi, golurile au fost umplute folosind un adeziv amestecat cu cretă. Aceste zone albe au fost retușate cu grijă cu vopsea de aceeași culoare.
În final, portretul lui Fränzi a fost plasat într-o ramă care asigură un climat controlat.
Finanțarea restaurării a fost asigurată prin Art Conservation Project a Bank of America, care în ultimii 15 ani a susținut aproximativ 300 de lucrări de conservare în întreaga lume. Anul acesta, a finanțat 16 proiecte, printre care restaurarea unui triptic din Capela Rothko din Houston, a unui pergament de la începutul secolului al XX-lea din Muzeul de Artă Yamatane din Tokyo și a 110 portrete ale președinților americani de la Smithsonian’s National Portrait Museum.
Credit foto: Rik Klein Gotink / Stedelijk Museum