Kokoschka, pictor „punk”, în expoziție la Paris
Operele pictorului austriac Oskar Kokoschka au scandalizat la fel de mult cum au și revoluționat arta. După aproape 40 de ani de la singura retrospectivă franceză care i-a fost consacrată de Musée des Beaux-Arts din Bordeaux, Muzeul de Artă Modernă din Paris (MAM) prezintă 70 de ani de creație ai acestui „copil teribil” al Vienei intelectuale și artistice de la începutul secolului al XX-lea.
Retrospectiva „Oskar Kokoschka. Un fauve à Vienne” va fi deschisă la MAM din 23 septembrie până la 12 februarie 2023.
Sunt expuse 150 de opere dintre care 75 tablouri majore, desene, litografii, afișe, documente și fotografii rare, „cu ambiția de a descoperi întreaga operă” a celui care a fost de asemenea poet, scriitor sau dramaturg, și a „incredibilei bogății a parcursului său care a traversat secolul XX”, a spus pentru AFP Fanny Schulmann, curator al expoziției împreună cu austriecii Dieter Buchhart și Anna Karina Hofbauer.
Pionier al expresionismului
Portrete, peisaje, alegorii politice, animale… Cu pensule, nuanțe plate, culori și linii vii în perpetuă mutație, care l-au făcut un pionier al expresionismului, Kokoschka (1886-1980) reprezintă stările de spirit într-un mod radical și face să dispară toate convențiile marilor maeștri ai istoriei artei pe care îi admiră.
Născut la Pöchlarn, Austria, într-o familie modestă, a studiat arta și a trăit la Viena, dar și la Dresda, Berlin, Praga, Paris și Londra, unde a plecat în exil în 1938, luptând împotriva ascensiunii fascismului în Europa și a puterii naziste, călătorind în Africa de Nord și Orientul Mijlociu.
După despărțirea de compozitoarea Alma Mahler (văduva lui Gustav Mahler), cu care a avut o relație tumultoasă între 1912 și 1914, Kokoschka s-a înrolat în armată la izbucnirea Primului Război Mondial. Va fi grav rănit de două ori. A predat apoi la Academia de Arte Frumoase din Dresda, unde a cercetat noi forme de expresie picturală, în contrapunct cu mișcările contemporane precum expresionismul, Noua Obiectivitate și abstracția.
Mai multe fotografii expuse la Paris și provenind de la centrul de cercetări Kokoschka din Viena îl arată cu cu ochii mari, părul lung și negru și trupul cusut în blană albă.
Provocator
Kokoschka „are o latură punk în sensul că îi plăcea să provoace, să împingă oamenii spre limite împotriva oricărei reprezentări liniştitoare a lumii, cu dimensiunea unui om liber care nu s-a lăsat îngrădit în nicio mişcare, nicio epocă, și a fost capabil să se reinventeze tot timpul. Dar lucrările lui sunt și un tribut adus marii picturi, o complexitate plină de paradoxuri”, analizează Schulmann.
Kokoschka, decedat la aproape 94 de ani în Elveția, a apărat întotdeauna libertate și o cultură europeană comună.
Atunci când naziștii i-au expus operele în 1937 pe care le considerau „degenerate”, el a răspuns cu un autoportret: „Artist degenerat” (expus la Paris), cu brațele încrucișate și cu ochii care sfidau regimul.
Credit foto: Oskar Kokoschka – „Le Peintre II” (Le Peintre et son modèle II)/ Der Maler II (Maler und Modell II), 1923