
„La Blouse Roumaine”, în premieră românească. Reprezentarea identitară a portului popular în artă, la MNAR
„RomânIa. Reprezentarea identitară a portului popular în artă” este deschisă la parterul Galeriei Naționale de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR) în perioada 21 noiembrie – 8 februarie 2026.
Curatoriată de Erwin Kessler, alături de Judit Balint, Mălina Conțu, Alina Petrescu, Emanuela Cernea și Costina Anghel, expoziția cuprinde lucrări importante din colecțiile unor muzee din Franța, Republica Moldova, Ucraina, Bulgaria și România, din colecții private și de la artiști contemporani.
Ia, redată în diverse tehnici, de la pictură și sculptură la grafică, fotografie, obiect, instalație, film, muzică, afișe, modă, timbre, cărți de joc, vaze, bancnote, cărți, albume, desene animate și manuale școlare, a constituit un subiect artistic major încă din secolul al XVI-lea.
„România. Reprezentarea identitară a portului popular în artă” este o expoziție, nu o luare de poziție în favoarea unor ideologii asociate iei. Selecția relevă felul în care s-a articulat de-a lungul secolelor un limbaj formal, simbolic, decorativ și totodată ideologic în care ia și costumul folcloric au jucat rolul pivotal de agregare, de promovare politică și uneori de impunere vizuală a românității, explică organizatorii.
Mai mult de 320 de lucrări
Expoziția reunește mai mult de 320 de piese, fiind cea mai amplă pe această temă prezentată vreodată într-un muzeu.
Printre acestea se află lucrări de Henri Matisse, inclusiv celebra pictură „La Blouse Roumaine”, capodoperă a modernității universale, parte a colecției permanente a Centre Pompidou din Paris – lucrare care părăsește Franța pentru prima oară și care este împrumutată în mod excepțional pentru expoziția de la MNAR.
„Faimoasa lucrare va funcționa în expoziție drept oglinda răsturnată care reflectă efortul consecvent de promovare și propagandă națională românescă prin ie, mutat de Matisse într-un plan pur estetic, cu un impact major asupra dezvoltării artei postbelice, contribuind decisiv la apariția strategiilor artistice Pop-art”, se mai arată în prezentare.
Ia românească, în versiunea ei matisseană, se află la originea succesului comercial al iei în industria de modă franceză și internațională. Punctual, aceste utilizări – uneori abuzive, ca apropriere culturală – sunt prezentate în expoziție pentru a releva cele două planuri majore și corelate ale jocului iei în imaginarul actual: acela identitar-ideologic și cel decorativ-comercial.
Expoziția și catalogul care o însoțește reliefează utilizarea în artă a costumului popular și mai ales a iei în formarea, transmiterea și impunerea unor veritabile discursuri de constituire a identității naționale, din cele mai vechi timpuri până astăzi.
Piesele selectate provin din patrimoniul MNAR, de la artiști și colecționari români și de la 30 de muzee și instituții partenere: Musée national d’art moderne – Centre Pompidou, Paris; Fondation Louis Vuitton, Paris; Muzeul de Artă Galagan, Ucraina; Galeria Națională din Sofia, Bulgaria; Muzeul Național de Artă al Modovei, Chișinău; Muzeul Național Brukenthal, Sibiu; Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul Național Peleș, Muzeul Județean de Artă „Centrul Artistic Baia-Mare”, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Biblioteca Naţională a României, Complexul Muzeal Arad, Complexul Muzeal „Iulian Antonescu“ – Muzeul de Artă Bacău, Complexul Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi – Muzeul de Artă, Muzeul Județean Mureș, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Muzeul Țării Crișurilor, Oradea, Complexul Național Muzeal ASTRA – Sibiu, Muzeul de Artă Braşov, Mănăstirea „Sfinţii Trei Ierarhi” din Iaşi, Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Judeţean de Artă Prahova „Ion Ionescu – Quintus”, Muzeul de Artă Piatra-Neamţ, Fundația Academia Civică – Muzeul Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistenței din Sighetu Marmației, Muzeul Municipiului Bucureşti, Institutul de Istoria Artei „George Oprescu“, Biblioteca Academiei Române, Cabinetul de Stampe, Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României/ MNAC, Arhivele Naționale ale României, Romfilatelia.
Ia, instrument de propagandă politică
Reprezentările iei în arta românească din secolul XVI au fost urmate de primele reprezentări decis ideologice și propagandistice din secolul XIX, precum reprezentarea Mariei Bibescu de către Constantin Lecca și Carol Popp de Szathmari și a Mariei Rosetti – ca simbol al Patriei române – de către Constantin Daniel Rosenthal, apoi de Nicolae Grigorescu și epigonii săi, de campania fotografică și picturală de legitimare națională a familiei regale prin ie și costum popular (de la regina Elisabeta la regina Maria), de re-conceperea iei în reprezentările artei specificului național din perioada interbelică, dar și în avangarda românească.
Revenirea la ie ca factor vizual identitar social și național în arta realist-socialistă și în arta oficială a regimului comunist este pusă în contrast cu regăsirea iei în discursul spiritualist-românist și anti-comunist al grupărilor neo-ortodoxiste de pe parcursul anilor ’80 și cu incursiunile subversive ale artei critice actuale.
Redarea fenomenului aproprierii politice a iei ca instrument de propagandă națională și internațională, după anii ’90 este prezentată prin diverse lucrări de artă actuală și prin documentarea unor realizări și mai ales a unor excese politice și de comunicare vizuală legate de ie ca marcă identitară fixă.
Drept fundal al acestei tendințe istorice de impunere a iei ca vehicul standard al identității, expoziția prezintă punctual, pe tot parcursul, contrastul cu vestimentația comună reală, cu moda curentă în diverse epoci, de la hainele „nemțești” ale burgheziei la hainele aristocrației franțuzite și de la uniformele militare ale primei jumătăți a secolului XX la moda monotonă a perioadei comuniste sau cea explozivă și diversă a perioadei post-1989. Pe fundalul istoric al acestor mode cotidiene se decupează modelul trans-istoric, ideologic al iei și folosirea ei identitar-națională, cu plusurile și cu minusurile ei și cu riscurile inerente, pe care expoziția de la MNAR le face vizibile și accesibile societății noastre pentru a îndemna la atenție, reflecție și creație.

Cătălin Rulea (n.1979), „ChupaIa”, 2020, obiect textil, Breaza ©Cătălin Rulea
Evenimente conexe
Pe parcursul expoziței vor fi organizate simpozioane, dezbateri și prezentări, concerte și proiecții de filme legate de subiectul iei și portului popular.
Expoziția include un spațiu-lounge în care vizitatorii au posibilitatea să brodeze, să deseneze, să-și facă fotografii sau să participe la ateliere de weekend.
Fotografie principală: Henri MATISSE (1869 – 1954), „Ia românească/La Blouse Roumaine”, 1940, donată de artist statului francez în 1953, Centrul Pompidou, Paris, Muzeul Național de Artă Modernă / Centrul pentru creație industrială © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. GrandPalaisRmn / Philippe Migeat, Christian Bahier









