Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Locuri și oameni prin timp, într-o expoziție-document Răzvan Anton

Locuri și oameni prin timp, într-o expoziție-document Răzvan Anton

Cea mai nouă lucrare video a lui Răzvan Anton poate fi urmărită pe site-ul gaepgallery.com, între 11 iulie și 21 august, în expoziția online „Time Lines: Răzvan Anton”. Aceasta este a treia și ultima expoziție online din seria „Time Lines” prezentată de Gaep.

Marcând o nouă direcție în practica artistului, „Archival Study (Places and Portraits)”, 2022, este un video pe două canale care prezintă în buclă montaje după filmări pe 8mm din colecția familiei.

Filmările au fost făcute în cea mai mare parte de tatăl lui Anton în anii ’70 și ’80 și au fost digitizate și montate de artist. El a tratat acest material privat într-un mod similar cu arhivele publice cu care a lucrat anterior. Precum un arhivist care etichetează și clasifică, a organizat secvențe din filmările tatălui în două categorii: locuri și portrete.

„Utilizând o metodă de clasificare extrem de clară, bazată pe un singur cuvânt-cheie – locuri sau portrete –, asupra unor filme de familie, cu alte cuvinte asupra unor imagini care surprind aproape exclusiv spontaneitatea și amalgamul vieții, Anton face aluzie la imposibilitatea de a izola cu adevărat obiectele de contextul lor”, spune Mihaela Chiriac, curatorul expoziției online. „Până la urmă, nu acesta pare a fi scopul lui. El lasă categoriile să se suprapună și să apară inevitabil în ambele părți ale instalației video. Peisajele, grădinile, casele, fețele, corpurile aparțin aceleiași realități trăite – amestecată, dezorganizată, întortocheată”.

Imagini din arhiva Minerva, punct de pornire

În expoziția online „Time Lines: Răzvan Anton”, noul video este încadrat în contextul mai larg al practicii artistului de a lucra cu imagini găsite și arhive. Activitatea lui în decursul ultimilor șapte ani a gravitat în jurul lucrărilor realizate pornind de la imagini din arhiva Minerva, ce conține peste 30.000 de fotografii făcute de fotojurnaliștii de la Igazság și Făclia în județul Cluj, între 1960 și 1990. Anton a contribuit la arhivarea digitală a acestor imagini, acum reunite pe un website dedicat.

„Dacă prin folosirea unor imagini la a căror reintrare în sfera publică a participat, Răzvan Anton contribuie la un discurs mai larg, de actualitate, despre întrebuințarea arhivelor ca depozitare de putere vs. propagatoare de cunoaștere, în lucrarea cea mai recentă, «Archival Study (Places and Portraits)», el inversează perspectiva, căutând generalul sau universalul în privat și particular”, remarcă Mihaela Chiriac, autoare de texte despre artă și co-fondatoare a spațiului expozițional Stations din Berlin-Kreuzberg.

Seria „Time Lines” se axează pe timpul înscris în lucrările a trei artiști: Ignacio Uriarte (18 aprilie – 29 mai), Raluca Popa (30 mai – 10 iulie) și Răzvan Anton (11 iulie – 21 august). Fiecare expoziție online oferă o privire în profunzime asupra unei selecții compacte de lucrări, majoritatea prezentate în premieră.

Cine este Răzvan Anton

Răzvan Anton (n. 1980, trăiește și lucrează în Cluj) a absolvit un master în desen la Camberwell College of Arts din Londra, după studii de licență și master la Universitatea de Artă și Design din Cluj.

Lucrările lui au fost incluse în expoziții precum: „Double Part Time” (MGML – Match Gallery, Ljubljana, 2021), „Utopias” (Motorenhalle/riesa efau, Dresda, 2019), „Contentious Objects/ Ashamed Subjects” (Politecnico di Milano, Galleria del Progetto, 2019), „Too Young for Memories” (ElectroPutere Gallery, Craiova, 2019), „Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear” (Gaep, București, 2018), Bienala Art Encounters (Timișoara, 2017) și GIF (MAGMA, Sfântu Gheorghe, 2017).

Gaep a prezentat două expoziții personale ale sale: „Studies of Gaze” (2020) și „Mnemonics” (2015). Anton a fost artist în rezidență la MuseumsQuartier din Viena (2018) și la Casa de lângă Sinagogă, Mediaș, în cadrul proiectului Absența ca Patrimoniu/TRACES (2016-2018).

Foto: Răzvan Anton, „Archival Study (Places and Portraits)”, 2022, video pe două canale, cadre