
Magdalena Pelmuș prezintă „Gendered Blood” la Miercurea Ciuc
Artista conceptuală Magdalena Pelmuș prezintă „Gendered Blood”, expoziție cu obiecte de artă, la Galeria Új Kriterion din Miercurea Ciuc, în perioada 16 decembrie – 10 februarie.
Curatoriată de Adriana Oprea, expoziția este centrată pe seria „Fragile Anatomy”, care continuă coerent ce se întâmplă în pictura și performance-urile filmate ale artistei. O mai recentă subserie de lucrări a ultimilor ani pe care expoziția „Gendered Blood” o cuprinde pune în centru tot corpul și natura, dar în relație fățișă acum cu țesuturi (organe corporale) și cu „țesături” (obiecte cusute), prin mediul unor unelte-arme-anatomii acoperite cu mărgele care localizează dual tematica artistei, s-ar putea spune, între biologie și bijuterie. Urmând un spirit mai degrabă untrue-to-material, armele și anatomiile autocontradictorii ale Magdalenei Pelmuș incită prin strania lor prețiozitate dură, la frică și atracție, fascinație și aversiune în același timp. Somptuoase și brutale totodată, lucrările creează o ambiguizare semantică și afectivă cu aer teatral, queer, deviant, cu care artista se jucase deja aducând în scenă accesorii lucioase, pete de sânge, fundaluri aurii, lacrimi, voaluri albe și negre – ingrediente vulgare și fastuoase deopotrivă ale proiectelor și seriilor ei de lucrări anterioare („Small Step. Falling”, „Identity Angst”, „Orizont”).

„Flow” (2024), tuș pe hârtie, 60×42 cm, Magdalena Pelmuș
Roșul sângeriu îmbracă lucrările într-o culoare primordială conotată mai curând negativ de-a lungul istoriei (ca avertisment și pericol, păcat și pedeapsă), fiind și el o mai veche prezență recognoscibilă în practica artistei care marchează în seria „Fragile Anatomy”, poate mai direct decât înainte, corpul ca o rană, mai spune curatoarea. Vehicul ambivalent al sufletului și al sacrificiului, „sângele” lucrărilor își etalează metaforic culoarea asociată vieții și puterii inspirând în același timp contrariul: moartea, infirmitatea, suferința și desfigurarea. Sângele uman generic, pe care obiectele cu mărgele roșii îl indică, semnalează totodată pragurile biologice ale corpurilor feminine, aducând și în acest caz o încărcătură mai mare decât a celelalte „umori” corporale fiindcă unește două criterii de diferențiere cruciale într-o singură realitate: pe de o parte, între genuri și pe de alta, între viață și moarte pur și simplu. Bodily fluid și bodily waste, în „Fragile Anatomy” sângele maternal învelește armele paterne, în același sens în care anatomiile corporale feminizate și artefactele forței și ale puterii masculinizate din „Gendered Blood” alimentează o aceeași dinamică polară între fuziune și separare, plăcere și frică, comuniune și dominare, sub o tematică frumoasă care promite să devină poate leitmotivul predilect al unei artiste pășind neezitant spre mijlocul carierei sale profesionale.










