Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  „Mimosa”, grupul Fak.Artă expune la Arad
fak.arta quinque facis feminae, 2025

„Mimosa”, grupul Fak.Artă expune la Arad

Grupul Fak.Artă, alcătuit din artistele timișorene Ritta Hertz și Bab, expune sub titlul „Mimosa” la galeria After 5 Art Escape din Arad, începând cu 17 mai.

Ritta Hertz (Andreea Henrietta Hertz) și Bab (Isabella Elena Becheanu) expun împreună  în această formulă din anul 2023.

Andreea Henrietta Hertz, cunoscută profesional ca Ritta Hertz, acoperă o gamă diversă de domenii, de la istoria artei și teoria culorilor până la restaurare și compoziție. Se remarcă prin abilități în pictură și compoziție, fiind recunoscută pentru organizarea de ateliere, workshopuri și expoziții inovative care contribuie la îmbogățirea scenei artistice contemporane.

ritta hertz

Ritta Hertz

Isabella Becheanu, cunoscută în cercurile artistice sub pseudonimul Bab / AlbNegru, se afirmă ca o prezență distinctivă în domeniul artelor vizuale mixte. Utilizează diverse materiale, de la textile, lemn, metal, sticlă, până la plastic. Portofoliul său include atât miniaturi de o finețe aparte, cât și instalații de amploare monumentală, punând în evidență o versatilitate artistică notabilă și o maestrie tehnică de incontestat.

Cât de important este să fii o mimosă?

Curatoarea dr. Gabriela Robeci invită privitorul să reflecteze asupra întrebării: „Cât de important este să fii o mimosă?”. Ea spune: „Apelarea la o putere blândă este un concept geopolitic legat de ideea consolidării influenței prin cultură populară. La scară redusă, puterea feminină poate fi înțeleasă ca o formă de putere blândă: discretă, generatoare de stare de bine, dar cu o prezență fermă. În această cheie poate fi citită și «mimosa», fie ca plantă fragilă, hipersensibilă la atingere, fie ca figură feminină asociată cu o sensibilitate exagerată. Termenul are, adesea, conotații peiorative. Grupul Fak.Artă pornește de la aceste preconcepții pentru a revaloriza sensibilitatea ca forță calitativă. Deși planta în sine poate fi considerată delicată, ea dovedește capacitatea de a se apăra atunci când e amenințată, închistându-se și strângându-și frunzele. Totodată, emană o forță regenerativă, revenind la forma inițială după orice agresiune senzorială, atâta timp cât este în viață”.

Ea subliniază că, așa cum mimosa luptă pentru propria stare de bine, și femeia este prezentată ca o ființă capabilă să se ocrotească, regenereze și să renască după traume.

Figuri simbol ale feminității și interacțiune

Ritta Hertz dezvoltă o tehnică personală de colaj și transfer, aplicată pe hârtie, pânză, și plexiglass. Imaginile colate apelează la figuri simbol ale feminității, însemnând femei importante pentru realizările lor în diverse domenii. Una dintre referințele evidente este fotografa Julia Margaret Cameron, printre primele care au utilizat fotografia ca mediu artistic. Inspirată de compoziții scenografiate, Cameron este recunoscută astăzi pentru portretele sale ușor neclare, mișcate, dar profund expresive, care captează spontaneitatea momentului. Până în secolul XIX, vegetația era tratată în artele vizuale ca simplu decor, devenind subiect principal abia odată cu apariția picturii de peisaj în plein air. Figura feminină, până în secolul XX, a fost în mod tradițional muza, nu subiectul în sine. Abia odată cu schimbările de percepție socială, femininul și vegetalul au devenit centrale în creațiile vizuale. Subiectele abordate de Ritta Hertz reflectă această tranziție – ieșirea din fundal, din anonimat, și plasarea vegetației și a feminității în centrul compoziției și al discursului artistic.

bab, simte mă așa, 2025

Bab, „Simte-mă așa”, 2025

Bab apelează la o tehnică mixtă ce cuprinde obiectul de artă, textilul, sculptura, inserția, electricitatea și asamblajul. Compozițiile ei implică interacțiune – trebuie atinse, deschise, închise sau manipulate. Simțurile sunt esențiale în experiența estetică propusă. Prin cinetism, lucrările stimulează percepția și curiozitatea, necesitând un public activ, implicat. Așa cum Paul Neagu întrebuința cutiile pentru a angaja privitorul în actul creației, Bab închide trăiri în obiecte de artă prevăzute cu uși, sertare, rafturi, mânere: cutii care devin ele însele produsul creativ. La nivel simbolic, aceste cutii reflectă idei de închidere în sine, protecție, autoapărare, dar și deschidere, eliberare și reconectare, atunci când sunt activate de public.

Expoziția este o invitație la reevaluarea conceptului de putere blândă, prin prisma plantei și a feminității, adaugă curatoarea.

„Mimosa” poate fi vizitată la galeria After 5 Art Escape până în 28 iunie 2025.

Fotografii publicate prin amabilitatea galeriei After 5 Art Escape

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.