Moștenitori caută să recupereze opere ale lui Schiele de la MoMA și Muzeul de Artă din Santa Barbara
Moștenitorii unui colecționar persecutat în timpul regimului nazist încearcă să recupereze lucrări de Egon Schiele de la Muzeul de Artă Modernă din New York (MoMA) și de la Muzeul de Artă Santa Barbara din California.
Timothy Reif și David Fraenkel, rude ale colecționarului evreu austriac Fritz Grünbaum, ucis în 1941 în lagărul de concentrare Dachau, au intentat procese împotriva muzeelor din New York și California pentru o pictură din 1912, respectiv un desen în creion din 1915, ambele portrete de femei.
În documentele depuse săptămâna trecută este susținut că Grünbaum a fost forțat să își lichideze bunurile în timpul detenției sale la Dachau. Potrivit plângerii împotriva MoMA, documentele Declarației de Proprietate Evreiască arată dovezi că optzeci și una de opere de artă din colecția lui Grünbaum au trecut prin proprietatea nazistă.
Achiziții puse sub semnul întrebării
Tabloul „Prostitute/ Dirne” (Prostituată, n.r.) din 1912 a fost înregistrat într-un catalog al unei case de licitații elvețiene din 1956, potrivit dosarului MOMA. Cu toate acestea, muzeul nu are nicio înregistrare pentru datele de achiziție după acea vânzare din 1956, e susținut în plângere, iar muzeul e acuzat că nu a efectuat „diligențele corespunzătoare” înainte de a achiziționa lucrarea.
În cel de-al doilea proces, care vizează muzeul din Santa Barbara, este comentat că desenul „Portretul soției artistului”, realizat de Schiele în 1915, a fost deținut de un dealer din New York între mijlocul anilor 1950 și 1960, înainte de a fi transferat ilegal într-un alt loc.
Un purtător de cuvânt al muzeului a declarat pentru Daily Beast, care a relatat prima dată știrea, că muzeul nu a ignorat istoricul desenului înainte ca acesta să fie primit ca un cadou de la un donator privat.
Moștenitorii au intentat acțiuni în justiție împotriva altor patru muzee, încercând să revendice titlul legal al operelor de artă de la Grünbaum. În 2019, două lucrări de Schiele au fost returnate lui Reif și Fraenkel de la dealerul londonez Richard Nagy, după ce un judecător din New York a decis în favoarea moștenitorilor. Cele două lucrări, „Woman in a Black Pinafore” (1911) și „Woman Hiding Her Face” (1912), au fost vândute la Christie’s în noiembrie 2022 la prețuri de aproximativ 500.000 de dolari, respectiv 2,6 milioane de dolari.