
Muzeul Luvru inaugurează o nouă galerie
Muzeul Luvru din Paris, aflat în turbulențe de la furtul bijuteriilor coroanei, inaugurează la 3 decembrie o nouă galerie care adăpostește 130 de opere din diferite civilizații, cu scopul de a deschide un „dialog fără precedent” între continente și epoci.
„Face parte din proiectele pe care le-am promovat în ultimii patru ani, în dorința de a renova complet muzeul, inclusiv în ceea ce privește securitatea”, a declarat presei președinta muzeului, Laurence des Cars, adăugând, într-o aluzie la jaful din 19 octombrie: „Veți putea număra camerele de supraveghere, veți putea număra senzorii din vitrine”.

Denumită anterior Pavillon des sessions, Galerie des cinq continents promovează o „abordare deschisă” a istoriei artei, potrivit unui comunicat al instituţiei muzeale. Aici se află, printre altele, un sarcofag egiptean din 200 î.Hr. și un cap sculptat de pe Insula Paștelui, datând din secolele XI-XV.
În acest spațiu vast de 1.000 metri pătraţi, operele nu sunt grupate pe zone geografice sau epoci, ci pe teme majore („nașterea și moartea”, „credința”, „manifestarea autorității”…), ceea ce permite asocieri surprinzătoare.
O sculptură greacă a lui Aelius Caesar, din secolul al II-lea d.Hr., se află astfel în fața celei a unui demnitar din Vanuatu din secolul al XIX-lea, ambele reprezentând figuri ale puterii. În aceeași vitrină, un crucifix din China din secolul al XVII-lea se află lângă o sculptură antropomorfă din Insula Paștelui din secolele XVIII-XIX, reprezentând simboluri ale credinței.
Complet renovat, acest spațiu reunește 42 de opere din colecțiile Luvrului (sculpturi, obiecte de artă, antichități grecești, romane, egiptene…) cu 77 de piese provenite de la Muzeul parizian Quai Branly, asociate cu împrumuturi de la alte muzee și din Nigeria.
„Proiect global de renovare”
Cu ajutorul unor cartoane explicative, expoziția își propune, de asemenea, să provoace o „reflecție asupra provenienței obiectelor”, într-un moment în care cererile de restituire formulate de țările africane reînnoiesc dezbaterea privind originea colecțiilor muzeelor europene.
„A devenit un subiect important pentru toate țările lumii”, a subliniat Des Cars, care a revenit asupra originii acestei noi galerii.
La înființarea sa în 2000, Pavillon des sessions găzduia opere ale Muzeului Quai Branly, aflat atunci în construcție, dar grefa nu a prins complet la Luvru, a estimat directoarea, care a preluat conducerea muzeului la sfârșitul anului 2021.
Pavilionul „a fost conceput inițial ca o prefigurare a Muzeului Quai Branly (…), dar știm și că era foarte izolat în cadrul Luvrului, iar instalarea sa nu a fost, putem spune, complet bine primită de echipele Luvrului”, a explicat Des Cars, care a lansat acest proiect de nouă galerie în 2024.
Luvru, care a fost nevoit recent să închidă o galerie din cauza vechimii clădirii, s-a bucurat, de asemenea, de redeschiderea prevăzută miercuri a spațiului dedicat pictorilor italieni și spanioli din secolele XVII și XVIII, situat în aceeași aripă cu Galeria celor cinci continente și ale cărei săli au fost complet revopsite.
„Este un proiect global de renovare și face parte din acele proiecte care au ca scop redarea farmecului Luvrului tuturor vizitatorilor săi”, a declarat directoarea.
Cel mai vizitat muzeu din lume, Luvru a primit 8,7 milioane de vizitatori în 2024, dintre care 69% străini.









