Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  „Neam furat”, solo show Irlo la Scemtovici & Benowitz
neam furat, expo irlo

„Neam furat”, solo show Irlo la Scemtovici & Benowitz

„Neam furat: un șirag de irlonii”, solo show Irlo, este găzduită de galeria bucureșteană Scemtovici & Benowitz în perioada 6 decembrie – 4 ianuarie.

Curatoarea Gilda Ghinoiu explică: „Mintea lui Irlo este un fenomen a-tot-cuprinzator, a-tot-validator și a-tot-integrator. Nu e deloc greu să presupunem că circumvoluțiunile creierului lui ar fi colorate fluorescent. Și că, la ceas de seară, circuitele sale neuronale, vesele și săltărețe, se adună să se sfătuiască, să vorovească, în viu grai ardelenesc, poate în extratereză, despre cum să facă, ce să desfacă și ce să mai prefacă pentru a putea rula o cosmografie interioară rotundă, incluzivă, agregată, o lume în care Dumnezeu, reptilienii, ciorba de fasole cu salată de ceapă, șamanismul mesoamerican, basmele, dumele, glumele, zicătorile, răzmerițele sociale și jafurile radicale să poată face casă unele cu altele. (…)

Creierul lui Irlo rulează un plurivers în expansiune. Este un soi de laborator fantasmagoric în care ideile explodează, se multiplică, se ciocnesc unele de altele și se reasamblează în constelații imaginare pline de culoare. Irlo se joacă nu doar cu lumea din capul lui, ci și cu lumile din capetele noastre. Amestecă și ironizează familii întregi de galaxii imaginare, pe care le transpune pe suprafețe ca pe niște hărți afective transpersonale ale copilăriei universale, în care formele și personajele respiră aer pământean, râd, se încruntă, se însoțesc între ele, bârfesc sau comentează știrile de la televizor.

Narațiunile vizuale ale artistului nu reprezintă o realitate alternativă a copilăriei, ci metabolizează substituțiile magice ale acesteia. Le trece prin rețeaua neuronală fluorescentă și le oferă sincer, nedisimulat, privitorilor. Copiii nu se tem să rostească ceea ce gândesc. Cenzura și fricile se strecoară tiptil în sufletele noastre, mai târziu, hrănite de presiunile sociale, de normele de bună purtare, de corectitudinea politică, de interdictele parentale, de ideologiile sociale etc.

irlo fuga din a(r)ssen, acrilic pe pânză, 120 x 120cm, 2025

Irlo, „Fuga din A(r)ssen” (2025), acrilic pe pânză, 120 x 120cm

Așa poate fi explicat curajul de a pune culoare peste rănile neamului românesc și de a transpune cu umor dezarmant durerile noastre, pe canavale.

Invariantul seriei «Neam furat: un șirag de irlonii» este raptul Coifului de la Coțofenești expus la Muzeul Drents. (…)

Episodul surprins în pictura modulară Pruncii din Coțofenești este cheia de citire a seriei. Irlo plimbă coiful prin lume și-l recontextualizează în circumstanțe satirice care iau forma unor citate vizuale bășcălioase. Irloniile sunt plasate, desigur, în cadre ușor recognoscibile, populare, desprinse fie din basmele, legendele și istoriile noastre fie din realitatea românească contemporană. Artistul nu se ferește să izoleze simbolic și să reitereze tema corupției, a trădării și manipulării, a furtului de valori materiale și a lipsei de consistentă spirituală, în formele lor continuate, începând cu spolierile din perioada antichității clasice și până în prezent.

Neam Săpat vorbește despre condiția țăranilor ardeleni în perioada dominației austro-ungare, iar The Ducks Come from the Trucks ne reamintește de porumbelul ieșit din gura primului președinte al democrației românești. Din respect pentru istorie și pentru persoana defunctului, Irlo nu-i redă chipul, ilustrând memorabila frază lateral, printr-un tractoraș tras de o rățușcă tatuată cu motivele ceramicii de la Cucuteni. Lucrarea Chuck Nordis completează șiragul de irlonii. Chuck Nordis îl portretizează pe Chuck Norris îmbrăcat în haine cu motive Cucuteni, cu fața vopsită tricolor, purtând pe cap, peste pălăria iconică, coiful de aur, o trimitere clară, aspră, la Schema Nordis și la haosul politic contemporan, care pentru Irlo este un film prost articulat pe tiparele hollywoodiene de serie B.

Artistul înșiră ironiile pe firul hazului de necaz, irlonia fiind termenul inventat prin care acesta își asumă și reconfirmă gena autoironică a purtătorilor culturii românești, atitudine susținută de o întreagă tradiție vizuală, literară, teatrală și cinematografică. Irlo se arată, aici, moștenitorul zestrei lui Caragiale, vlăstarul de la altă mamă al lui Creangă, contemporanul și prietenul Academiei Cațavencu.

Neam abuzat, neam furat și neam pierdut, dar totuși neam regăsit de fiecare dată în snoave, bășcălie, cimilitură și povești. Acestea sunt pastilele păstrate cu sfințenie în farmacia sufletului românesc, cu ajutorul cărora putem trece peste orice. Neam jucat, neam plictisit și neam obosit, trecând prin vremuri care ne-au transformat în neam răscolit mai mult decât am fi vrut să fim. Neam dus din vorbe, neam scos din minți de unii sau alții, neam legat de istorii, neam rătăcit. Dar neam care se bucură mereu de viață, de o glumă bună și de albastrul Cerurilor, neam descurcat, neam vesel, neam trezit, deci neam cu șansă și cu sens”.

Despre Irlo

Irlo (Laurențiu Alexandrescu, n. 1985, Bistrița) a realizat prima intervenție murală la vârsta de 12 ani, un gest precoce ce anunța traseul artistic ulterior, amprentat de ironie și gâlceavă socială pe deplin asumate. Primul eveniment controversat a fost la expoziția „Freedom for the Lazy People” organizată în 2008 de ICR New York, episod care i-a consolidat poziția de artist imposibil de trecut cu vederea. A provocat o nouă controversă la Muzeul Brukenthal unde, alături de Șoimii Șatrei Crew, a realizat o reinterpretare a „Masacrului inocenților” (Pieter Bruegel cel Bătrân).

Este co-fondator al Novus Ordo Muralis (NOM), gherilă urbană emblematică. NOM a beneficiat de atenția media în primăvara 2014, când calcanul „Sf. Gheorghe și Dragonul Jucăuș” a fost șters de autorități. Lucrarea exprima, nedisimulat, un punct de tensiune, prezent și încă nerezolvat, dintre arta academică, cutumă, canoanele iconografice și rebeliunea artei de stradă.

Irlo deține recordul în România pentru cea mai mare pictură – cu suprafață de 6.500 mp, în comuna Cernica, județul Ilfov, România.

Vernisajul este programat în 6 decembrie, la ora 18:00. Expoziția „Neam furat: un șirag de irlonii” poate fi vizitată până în 4 ianuarie 2026, în zilele de vineri și sâmbătă, între 14:00 și 19:00, iar duminica, între 12:00 și 16:00.

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.