„Neoavangarda Timișoreană”, ultima expoziție a anului la MNArT
Peter Jecza, Leon Vreme, Paul Neagu și grupul Sigma se numără între cele 19 nume care sunt incluse în ultima expoziție temporară vernisată în Galeria Arcada de la Muzeul Național de Artă Timișoara anul acesta.
„Neoavangarda Timișoreană – Concept și Contextualizare” va fi deschisă în perioada 28 decembrie – 5 mai.
Proiectul este dedicat unei epoci de înflorire culturală, ale cărei reverberații se resimt în prezent. Prin organizarea acestei expoziții, echipa curatorială își propune să sublinieze contribuțiile remarcabile ale unei generații care explorează necunoscutul, tatonând limitele predefinite ale artei, câștigând astfel titlul de avangardă.
În urmă cu 50 de ani, mai mulți creatori se afirmau pe scena culturală timișoreană, modelând atât comunitatea, precum și generațiile care au urmat.
Contra cultură în anii ‘60-‘70
Expoziția „Neoavangarda Timișoreană – Concept și Contextualizare” demontează mitul conform căruia cultura statelor membre ale Tratatului de la Varșovia în anii ‘60-‘70 era una pur retrogradă. Chiar dacă restricțiile politice și culturale au determinat arta să se muleze unei viziuni și filosofii specifice, această premisă a generat dezvoltarea unei contra culturi, care a luat ființă în intimitatea atelierelor și sălilor de clasă, formând o cultură paralelă cu cea vestică, o artă experimentală, calculată, lirică. Datorită acestor artiști, Neoavangarda timișoreană s-a conturat dintr-un sol fertil, marcat de ultimele ecouri ale unei culturi central europene, conectată la marile metropole din inima continentului.
Această expoziție alătură lucrări create de Paul Neagu, Diet Sayler, Peter Jecza, Leon Vreme, Doru Tulcan, Viorel Toma, Lidia Ciolac, Szakáts Béla, Romul Nuțiu, Adalbert Luca, Grupul Sigma, Molnar Zoltan, Ștefan Bertalan, Ciprian Radovan, Roman Cotoșman, Constantin Flondor, Virginia Baz Baroiu, Eugenia Dumitrașcu și Xenia Eraclide Vreme, dorind să contureze o imagine unitară a acestei perioade.
Titlul expoziției indică faptul că acești artiști sunt legați de noțiuni comune, iar conceptul curatorial este organizat într-o așa manieră încât să îi contextualizeze pe fiecare dintre ei, evidențiind apartenența la diferite mișcări artistice.