Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  NFT: Arta în format virtual – tendinţa anului 2021
NFT

NFT: Arta în format virtual – tendinţa anului 2021

Non-Fungible Token (NFT) a devenit un termen deja cunoscut pasionaţilor de artă, cu sume record înregistrate în acest an pentru opere în format digital şi cu planuri pentru tranzacţii viitoare deja bine definite.

Pe de altă parte, publicaţii consacrate, precum Washington Post, se întreabă dacă această formă de prezentare a operelor este artă sau nu.

De altfel, publicaţia încearcă să răspundă unor întrebări legate de acest format digital, popular în 2021.

De ce să alegi să deţii un NFT? Pentru că este rar şi pentru că ai un certificat de autenticitate

“Dacă vrei să vinzi ceva ce există doar digital, problema este că tot ce este digital poate fi copiat. Ideea de NFT nu blochează eventualele copii, dar permite ca respectivele copii să fie detaşate de original, pentru care există un certificat”, arată Washington Post.

Pe de altă parte, scriu jurnaliştii americani, trendul NFT ne-a făcut să analizăm ce fel de artă apreciem şi, implicit, ce artişti preferăm.

Momentul de vârf al fenomenului NFT a fost în martie, când opera lui Beeple a fost vândută la un preţ record

Lucrarea “Everydays: The First 5.000 Days”, de Mike Winkelmann, cunoscut ca Beeple, a fost adjudecată în licitaţie Christie’s, la 69 de milioane de dolari. Cripto-opera este un montaj de ilustraţii, desene şi schiţe realizate de artist, în fiecare zi, timp de peste 13 ani.

Catalizatorii licitaţiei-record, spun cei de la Washington Post, au fost antreprenorii din domeniul criptomonedelor, care au dus preţul de la 100 de dolari la aproape 70 de milioane.

De altfel, vânzarea istorică a operei a schimbat viaţa artistului, care a mărturisit că, până în acel moment, nu călătorise niciodată cu avionul la business class, iar valoarea garderobei lui nu era mai mare de 600 de dolari. La finalul tranzacţiei istorice, a câştigat 56 de miloane de dolari.

Este NFT o formă de artă?

Cei de la Washington Post spun că nu. NFT-urile ar fi mai degrabă instrumente financiare care fac mai uşoară vânzarea de fişiere digitale, sub umbrela rarităţii lor pe piaţă.

Totuşi, vânzările de cripto-opere în prima jumătate a anului au generat venituri de 546 de milioane de dolari, din peste 190.000 de tranzacţii. La începutul lui decembrie, vânzările de NFT (care nu includ doar opere de artă) au ajuns la 12 miliarde de dolari.

Lucrări de artă în formă fizică sunt împărţite în cripto-opere

De exemplu, celebra lucrare a lui Banksy, „Love is in the Air”, va fi împărţită în 10.000 de opere în format NFT, care vor fi scoase la licitaţie în ianuarie, anul viitor, potrivit Rolling Stone.

Fiecare parte în acest format va avea un preţ de pornire de 1.100 de lire sterline.  Compania Particle a făcut anunţul pe 1 decembrie, după ce a cumpărat originalul, pentru suma de 9,7 milioane de lire sterline, la licitaţie.

NFT a intrat în dicţionar

NFT, a devenit, în noiembrie, potrivit autorilor Dicţionarului Collins, cuvântul anului, clasându-se în faţa unor alte cuvinte sau expresii precum “anxietate climatică” sau “metavers”.

Dicţionarul Collins defineşte NFT ca fiind “un certificat digital unic, în blockchain, folosit pentru a înregistra dreptul de proprietate asupra unei lucrări de artă sau de colecţie”.

“NFT pare că este peste tot, de la secţiunile de artă , la paginile financiare, în galerii şi case de licitaţii şi pe platformele de social media. Dacă va avea o influenţă pe termen lung, rămâne de văzut, dar apariţia sa bruscă în conversaţii din lumea întreagă face să fie cuvântul anului pentru noi”, a afirmat atunci Learning managing director la Collins , Alex Beecroft.

Formă de artă pentru noua generaţie?

În contextul în care reprezentanţii casei de lcitaţii Christie’s au anunţat că, în prima jumătate a anului, 31 % din clienţi au fost din generaţia născută după 1980, este posibil ca fenomenul NFT să nu fie un moft, ci preferinţa unui public pentru care mediul digital este “acasă”. De altfel, tot Christie’s a publicat un ghid pentru cei interesaţi să achiziţioneze cripto-opere: https://www.christies.com/features/nft-101-collection-guide-to-nft-11654-7.aspx