
Norman Zammitt, vizionar al mișcării Light and Space din anii 1960
Norman Zammitt, care debuta expozițional în urmă cu șase decenii, la New York, revine în atenție grație unei expoziții ce aduce în prim-plan unele dintre cele mai semnificative opere ale lui.
Vizionar al mișcării Light and Space din anii 1960, originară din sudul Californiei și puțin cunoscută la acea vreme, Zammitt este prezentat din nou la New York, la galeria Karma, sub titlul „A Degree of Light”, expoziție deschisă până la 25 octombrie 2025.
Sculpturi transparente și picturi eterice
Norman Zammitt (Toronto, 1931 – Pasadena, 2007) a realizat sculpturi, picturi și litografii care utilizează teoria culorilor pentru a surprinde calitățile mistice ale luminii naturale.
Zammitt a fost crescut de un tată sicilian și o mamă mohawk în Ontario. Familia s-a mutat apoi în rezervația Kahnawá:ke, lângă Montreal, și mai târziu în Buffalo, New York, stabilindu-se în cele din urmă în sudul Californiei, când Zammitt avea 14 ani.
Apreciat de John Baldessari, colegul său de la Otis Art Institute (acum Otis College of Art and Design), Zammitt a fost o figură cheie, dar insuficient istoricizată, în dezvoltarea mișcării Light and Space din Los Angeles, alături de Robert Irwin, Larry Bell și Mary Corse.
În 1964, el a inițiat o serie de sculpturi rectangulare transparente, laminate, care interacționează cu luminescența naturală pentru a crea efecte vizuale abstracte. Nouă ani mai târziu, încă fascinat de lumina transcendentală a Californiei, a început seria „Band Paintings”, pentru care este cel mai cunoscut, o suită de lucrări eterice bazate pe un sistem logaritmic de progresie a culorilor dezvoltat de artist.
În seria „Fractal” din 1988, el a aplicat aceleași teorii ale culorii unor compoziții abstracte mai libere, improvizate, inspirate de teoria haosului și asemănătoare din punct de vedere formal cu clasa titulară de forme geometrice. Zammitt a folosit precizia matematică în nuanțe în scopuri spirituale, construind un corp de lucrări care rezonează optic pe lungimea de undă a divinului.
Zammitt, în expoziții solo și colective, în muzee importante
Opera lui a fost expusă la Palm Springs Art Museum (2024); Karma, Los Angeles (2023); Pasadena City College Art Gallery, California (1988); Corcoran Gallery of Art (acum National Gallery of Art) Washington DC (1978); Los Angeles County Museum of Art (1977); Santa Barbara Museum of Art, California (1968).
Printre expozițiile de grup notabile la care a participat se numără „Pacific Standard Time: Crosscurrents in L.A. Painting and Sculpture, 1950 – 1970”, Getty Center, Los Angeles (2011 – 2012), „The Spiritual in Art: Abstract Painting, 1980–1895” (1987) și „American Sculpture of the Sixties” (1967), ambele la Los Angeles County Museum of Art.
Lucrări ale lui Norman Zammitt se află în colecțiile Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington DC; Library of Congress, Washington DC; Los Angeles County Museum of Art; Museum of Contemporary Art San Diego; Museum of Modern Art, New York; National Gallery of Art, Washington DC; New Mexico Museum of Art, Santa Fe; Norton Simon Museum, Pasadena; Palm Springs Art Museum; San Francisco Museum of Modern Art; Santa Barbara Museum of Art; Seattle Art Museum; Victoria and Albert Museum, Londra.