
Nud pictat de Grigorescu și prezentat la Paris în 1889, vândut la Artmark
Uleiul pe pânză „Nimfă dormind”, supranumit „Marele nud”, pictat de Nicolae Grigorescu în perioada 1865 – 1873, este scos la vânzare prin casa Artmark cu valoare estimată între 100.000 și 200.000 de euro.
Lucrarea provine din colecția fostului bancher Ernest Goodwin, director al Banque du Roumanie, la începutul secolului XX (în ciuda denumirii, bancă cu capital turcesc, a Imperiului Otoman, cu sediul la Londra) și a fost prezentată în Expoziția Internațională și Universală din 1889 de la Palais du Champ de Mars, Paris.

Nudul de Grigorescu (stânga) alături de alte lucrări în Exposition Internationale et Universelle 1889, Paris
Nicolae Grigorescu a pictat puține nuduri, zece lucrări pe această temă, cu excepția schițelor de atelier din perioada studiilor academice. „Nimfă dormind” era una dintre picturile preferate ale marelui artist al romantismului românesc.
În licitația de iarnă organizată de Artmark în 12 decembrie, lucrarea „Țărăncuță odihnindu-se”, ulei pe pânză de Nicolae Grigorescu, a fost vândută de la 90.000 euro și adjudecată contra sumei de 365.000 de euro. Acesta reprezintă nu numai recordul național al artistului, dar și cel mai mare preț pentru care s-a vândut o lucrare în licitații în România. Recordul anterior era deținut tot de o pictură semnată Nicolae Grigorescu, „Țărăncuță cu basma albă”, vândută în 2018, tot la Artmark, la pretul de 340.000 de euro.
Licitația de Primăvară are loc în 20 martie și cuprinde 188 de loturi, lucrări semnate de maeștri ai artei românești – clasici și moderni, pictori și sculptori.
Tonitza, Luchian și Petrașcu, în licitație
Nicolae Tonitza e prezent în licitație cu nudul „Intimitate” din 1933 (estimare de 15.000 – 25.000 euro), cu „Grădina cu trandafiri” din 1930 (estimare 10.000 – 16.000 euro) și un studiu premergător pentru pictura „Muza pamfletarului” (1930-1931, estimare 20.000 – 35.000 euro).
Nicolae Tonitza se numără printre pictorii care „au dominat prima jumătate a secolului XX și care au făcut din tablourile cu nuduri un gen independent al picturii”, alături de Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu și Camil Ressu – după cum afirma criticul de artă Mircea Deac. Nudul a devenit o temă predilectă în creația sa din jurul anului 1926, fiind atât pretext pentru studiu, cât și laitmotiv al operei. În textele sale critice, Tonitza recunoaște și dezbate polemica apărută în epocă în jurul reprezentării nudului în artă. „Cine se lasă cucerit în fața unui nud de voluptatea cărnii – și nu de voluptatea de a picta – ratează”, remarca artistul.
Printre artiștii prezenți în această licitație se numără Ștefan Luchian, Arthur Verona, Iosif Iser, Ion Țuculescu, Gheorghe Petrașcu, Constantin Baraschi, Eustațiu Stoenescu, Carol Popp de Szathmary, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Petre Iorgulescu Yor, Ion Jalea, Sava Henția, Adam Bălțatu, Emil Volkers, Ștefan Popescu, Ipolit Strâmbu, Gheorghe Tattarescu, Sabin Bălașa, Felix Aftene, Jules Perahim și Georges Mazilu.
Expoziția cu operele marilor maeștri ai artei românești prilejuită de Licitația de Primăvară poate fi vizitată zilnic, de luni până duminică, cu acces gratuit, la Palatul Cesianu-Racoviță, de la 10:00 la 20:00, până în ziua evenimentului, care va avea loc, de la ora 17:00, la sediul Galeriilor Artmark și online, pe Platforma Artmark Live.
Credit foto: Artmark