Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  O expoziție din Londra explorează arta falsificării prin prezentarea unor lucrări contrafăcute
jacob savery i, fals în maniera lui pieter bruegel the elder

O expoziție din Londra explorează arta falsificării prin prezentarea unor lucrări contrafăcute

„Art and Artifice” explorează arta falsificării și reunește desene, picturi și sculpturi false din colecția Courtauld Gallery din Londra. Expoziția va fi deschisă pe 17 iunie și cuprinde false lucrări Sandro Botticelli, John Constable și Pieter Bruegel cel Bătrân.

Ea este mai degrabă o cercetare a valorii artei – și nu doar a valorii financiare. Curatoarele expoziției, Karen Serres și Rachel Hapoienu, încearcă să descopere valoarea istorică și estetică a falsurilor.

Ele au spus că au fost realizate și falsuri ale unor opere create de artiști care sunt puțin cunoscuți astăzi, ceea ce indică faptul că aceștia erau probabil „mult mai populari în vremea lor pentru a da naștere unei piețe pentru falsuri”.

În aceste scopuri educaționale, galeria a primit de-a lungul anilor falsuri, fiind o instituție dedicată predării istoriei și conservării artei. Unele piese au fost donate ca falsuri în toată regula, menite să fie studiate, altele au fost dăruite de colecționari care au aflat mai târziu că operele lor considerate prețioase, în urma analizei tehnice și a cercetării provenienței, nu sunt decât niște imitații.

Numele autorului dă valoarea lucrării?

Spre exemplu, un Constable fals executat în anii 1840, la mult timp după moartea artistului, a păcălit generații întregi de experți. „Dacă găsești o operă de artă frumoasă, sau emoționantă, sau care te face să te gândești, contează numele artistului? Dacă un fals este suficient de bun pentru a-i păcăli pe toți experții, înseamnă oare că a sa calitate estetică este de necontestat? Cunoașterea identității artistului ne sporește automat aprecierea unei opere de artă?”, se întreabă cele două curatoare.

Falsificatorii înșiși sunt artiști. Expoziția include lucrări din secolul al XVI-lea care au fost create de artiști bine cunoscuți, precum și de falsificatorii notorii Han van Meegeren, Falsario del Guercino și Eric Hebborn, ale căror falsuri au intrat atât în istoria artei, cât și pe piața de artă.

În esență, curatorii speră că expoziția ar putea crea mai multă transparență în jurul discuțiilor despre falsificarea artei, însoțind viitoarea bază de date online a colecțiilor Courtauld, care va permite vizitatorilor să caute falsuri cu ușurință în colecția sa.

Foto: Jacob Savery I, fals în maniera Pieter Bruegel cel Bătrân, „Rocky landscape with a castle” (cca. 1590). Credit foto: The Courtauld London (Samuel Courtauld Trust)