Obiecte din Casa Presei, într-o instalație transformativă
Obiecte din Casa Presei Libere sunt transformate de Sergiu Ujvarosi în „Out of Sight, But Still Trembling”, o instalație prezentată la Calciu Space din clădirea emblematică a Bucureștiului.
Expoziția este curatoriată de Roxana Morar și a fost vernisată weekendul trecut, în timpul Atelierele Scânteia Open Doors.
„Out of Sight, But Still Trembling” este parte a unei cercetări continue in-situ pe care Ujvarosi a demarat-o în acest an la Casa Presei Libere. În timpul vizitelor în această clădire nefamiliară lui, artistul s-a adaptat la noul spațiu prin captarea formelor acestuia și prin identificarea unor obiecte care sugerau o existență trecută a unor mașinării și contexte. Pentru a înțelege mai bine aceste urme găsite, el a folosit mulaje pentru a se raporta la forme, structuri și materialele folosite.
Obiectele – găsite, latente, inutilizabile – toate devin elemente de recuzită și piese ale unui peisaj structurat pe care artistul le-a conectat în urma cercetării sale. Această explorare se concentrează pe crearea unei legături între rămășițele pieselor de mașinării găsite în spațiu și posibilitatea de a interacționa cu diferite versiuni de existență ale obiectului.
Cele două dimensiuni ale obiectelor sunt interconectate în timp, fiecare reprezentând o perioadă diferită. Călătoria, traseul obiectelor este refăcut, de la descoperirea ca obiect găsit și până la dezvăluirea originii lui. Obiectele au fost forțate să ia noi forme. Prin procesul de transformare, a fost creat un nou stadiu al obiectului, o fază ce acum poate fi percepută ca o existență care este mai accesibilă publicului.
„Trembling” – tremuratul din titlul – face referire la dinamica fiecărui obiect, iar demersul lui Ujvarosi este similar arheologilor. El încearcă să explice lumea înconjurătoare.
Lucrările lui Sergiu Ujvarosi au ca bază utilizarea materialelor, obiectelor, amprentelor și fragmentelor găsite, adesea combinând diverse elemente pentru a explora conexiunile dintre mediu și material. El le analizează asemănător practicii arhelogice, urmărind diferite indicii precum preluarea de amprente, matrițe sau mulaje.
Această practică implică „urmărirea obiectelor” și este diferită de cercetarea științifică a unui arheolog. „Săpăturile” efectuate de artist nu dezvăluie neapărat o istorie conținută în fragmentul găsit, ci creează mai degrabă o narațiune, înclinând spre fantezie, țesând o poveste care încearcă să exploreze locul obiectului în timp și spațiu.