Opera lui Kandinsky – într-o prezentare inedită, la Muzeul Guggenheim
Expoziţia „Vasily Kandinsky: Around the Circle” poate fi admirată până pe 5 septembrie la muzeul newyorkez şi are o abordare inedită – privitorul începe cu operele create de artist spre finalul vieţii şi ajunge la primele sale lucrări după ce parcurge o scară în spirală.
Kandinsky este considerat un artist esenţial în arta plastică. În primele decenii ale secolului XX a fost printre cei care s-au depărtat de conceptul de pictură ca reprezentare fidelă. A fost inspirat constant de interacţiunile sale cu artişti plastici, muzicieni, poeţi, mai ales cu oamenii care gândeau dincolo de graniţe şi erau deschişi la experimente. S-a adaptat de fiecare dată când a fost dezrădăcinat, de-a lungul vieţii, fie că a trăit în Germania, în Rusia sau Franţa, înfruntând turbulenţele vremurilor de atunci.
Primele opere pe care le vede vizitatorul, în expoziţie, sunt din perioada franceză a lui Kandinsky. De altfel, conceptul, spun cei de la Guggenheim, nu este să ilustreze cum a trecut artistul, în cariera sa, de la reprezentare la abstract, ci scopul este, mai degrabă, realizarea unui parcurs circular, ce revizitează anume teme care au, în final, o unică notă dominantă: impulsul exprimării spirituale. De altfel, acest impuls era numit de Kandinsky „necesitate lăuntrică” şi i-a condus întreaga existenţă, dincolo de schimbările de viziune artistică sau din viaţa personală.
Ştiinţele naturii, mişcarea suprarealistă şi interesul său faţă de practicile tradiţionale ruse, mai ales din Siberia, i-au hrănit arta cu teme recurente precum renaşterea şi metamorfoza. Ultima parte a expoziţiei arată arta timpurie a lui Kandinsky, în perioada în care acesta a locuit în Munchen şi inspirat de diverse arte, a fost preocupat de posiibilităţile de expresie ale culorii, desenului şi formei.
„În fiecare moment, Kandinsky a reacţionat la mediul său şi a dezvoltat maniere noi de a găsi partea spirituală în artă. Picturile, acuarelele, gravurile în lemn din vasta colecţie a muzeului aduc lumină asupra parcursului unui artist care nu a lăsat în urmă opera sa anterioară sau corpul creaţiei sale cu totul, chiar şi când a explorat potenţialul transcendental al formelor abstracte”, scriu cei de la Guggenheim.
Credit foto: Muzeul Guggenheim