Optica înșelătoare a unui fals proces de hărțuire
“Un bar la Folies-Bergère” este o creație îndelung discutată a lui Édouard Manet. Controversa pleacă în principal de la figura deprimată a tinerei aflată în spatele barului. Oglinda plasată în spatele ei ne arată pe de o parte interiorul cabaretului, plin de clienți puși pe distracție, precum și figura enigmatică, plasată la marginea pânzei, a unui domn înstărit, ceva mai în vârstă, care pare a contribui la starea mizerabilă a eroinei.
Criticii de artă au speculat de-a lungul timpului că domnul cu joben îi cere tinerei mai mult decât o băutură, fiind în plin ritual de seducție bazat pe diferența clară de statut social. Bărbatul pare că intră prea mult în spațiul personal al barmaniței, fixând-o cu o privire plină de echivoc.
Diagrama optică
Manet se joacă însă cu iluziile noastre, așa cum o arată diagrama optică reconstituită.
Bărbatul se află în afara câmpului vizual al pictorului, la stânga, și se uită în altă parte decât către fată, în loc să stea chiar în fața ei.
Reconstituirea foto
Reconstituirea fotografică ne mai arată ceva: în loc să stea paralelă cu barul și să privească drept înainte, barmanița stă ușor întoarsă, cu fața către punctul de vedere decalat, cel al pictorului.
În lumina acestei reconstituiri, conversația despre care mulți au presupus că a avut loc între barmaniță și domn se dovedește a fi doar un truc optic, menit poate să ne testeze prejudecățile.