„Organism” – Théo Massoulier chestionează evoluția relației omului cu tehnologia / galerie foto
„Organism”, cuvânt care încurajează o reflecție asupra relației omului cu unealta, după cum spune artistul francez Théo Massoulier, este numele primei lui expoziții la galeria bucureșteană Gaep.
Théo Massoulier, cel mai nou artist intrat în portofoliul galeriei bucureștene, este prezent la București cu serii de micropeisaje colorate realizate din diverse elemente, multe inspirate de estetica ikebana, altele de genomică. Creaturi zoomorfe, suprafețe pictate, așamblaje și basoreliefuri chestionează relația noastră cu tehnologia.
Asamblaje din seria „5G” au la bază un suport cu dimensiunile unui telefon mobil, iar ele subliniază faptul că, asemănător ikebana, fiecare element are un rol bine stabilit și necesar. „Practic, toată expoziția, dacă ar fi să o rezumăm, asta ar fi: chestionarea relației noastre cu tehnologia”, a explicat Ioana Chira pentru curatorial.ro.
Interesat de biologie, fizică, filozofie și anime, Théo Massoulier a găsit inspirația pentru aceastea în experiențele avute în Japonia, unde a petrecut mai mulți ani.
Francezul a lucrat și lucrează cu materiale organice, naturale, dar și bucăți metalice. O mică placă, asemănătoare unei oglinzi, e poziționată în fața asamblajelor și schimbă culoarea sculpturilor. Este vorba despre o placă dicroică. Ea are proprietatea ca, prin filtrele care îi sunt incluse, să schimbe culoarea în funcție de incidența luminii și de unghiul din care e privită lucrarea.
Stranietate și regulile roboticii
O altă serie de lucrări reprezentată la Gaep este „CriSpr”. El a pornit de la editarea genomului și a adăugat elemente tehnologice. Lucrarea cuprinde o carapace din rășină pe care a pus nisip, un fruct de baobab, corali din Mauritius, o cochilie de stridie, o piatră falsă și un cuarț real. „Este un imaginar al monstruosului”, concluzionează Chira. Pornind de la cultura japoneză, de la cultul japonez pentru stranietate, Massoulier abordează și acest fapt.
Seria cea mai nouă o reprezintă picturile cu basoreliefuri, care sunt rezultatul unei rezidențe pe care Massoulier a avut-o anul trecut la o companie specializată în producția de machete din Lyon, unde el locuiește. „Intenția lui este ca suprafața pictată să te ducă cu gândul la o celulă sau un virus văzut prin microscop și pe această unitate biologică vine partea de sculptură care este, clar, tehnologie”.
El a pictat cu spray pe o placă din plexiglas foarte fragilă, apoi a aplicat încrustații din plexiglas.
Un detaliu interesant este și acela că Théo Massoulier a gravat – într-o formă indescifrabilă – pe o bucată, în cazul a două lucrări, cele trei legi ale roboticii, ale lui Isaac Asimov.
Expoziția este deschisă până la 30 martie în galeria din zona Floreasca și poate fi vizitată în intervalul joi – sâmbătă, între orele 11:00 și 19:00.
Credit foto: curatorial.ro