Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Pictorul francez Pierre Soulages, maestrul outrenoir și legendă a artei contemporane
pierre soulages

Pictorul francez Pierre Soulages, maestrul outrenoir și legendă a artei contemporane

Pierre Soulages a inventat în 1979 „outrenoir”, care i-a adus recunoașterea mondială. Dar cu mult mai devreme, în timpul unei excursii cu clasa, copilul din Rodez a declarat: „Arta va fi cel mai important lucru din viața mea”.

Părintele stilului outrenoir, una dintre figurile majore ale artei contemporane din Franța și din lume, a creat timp de peste opt decenii. Pierre Soulages a murit la vârsta de 102 ani, pe 26 octombrie 2022.

A lucrat până la sfârșit în atelierul său din Sète (Hérault): trei dintre lucrările expuse în expoziția organizată de Luvru pentru aniversarea a 100 de ani au fost pictate în 2019.

Pierre Soulages a iubit întotdeauna negrul: „A fost culoarea hainelor mele de îndată ce am putut să le aleg. Mama mea a fost revoltată. Mi-a spus: „Vrei să mă plângi deja?”, povestea el pentru AFP în februarie 2019. Și în negru s-a căsătorit cu Colette, cu care și-a împărțit viață aproape 80 de ani.

În 1979, Pierre Soulages a început să folosească doar negru pe pânzele sale, inventând ceea ce el numea „outrenoir”, un „câmp mental altul decât negru”.

Biografie Pierre Soulages

Pierre Soulages s-a născut în 1919 la Rodez, în Aveyron. Tatăl său, care făcea căruțe, a murit când el avea doar 7 ani. A fost crescut de mama și de sora mai mare. În copilărie, a urmărit artizanii din cartierul său și și-a păstrat gustul pentru unelte, folosind pensule de zugrav sau făcându-și propriile instrumente.

A pictat în mod regulat din 1934 și a plecat la Paris la vârsta de 18 ani pentru a se pregăti pentru admiterea la Școala de Arte Frumoase. A fost admis, dar a considerat că predarea era mediocră și a decis să se întoarcă la Rodez.

Perioada de război a fost plină de evenimente: a fost mobilizat în iunie 1940, demobilizat la începutul anului 1941, a studiat la Școala de Arte Frumoase din Montpellier, apoi a lucrat într-o vie sub o identitate falsă pentru a scăpa de munca obligatorie în Germania.

pierre soulages, peinture, noiembrie 1996 musee soulages rodez

Pierre Soulages, peinture, novembre 1996, Musee Soulages Rodez

Cariera de pictor a lui Pierre Soulages a început cu adevărat când s-a mutat la Courbevoie, în suburbiile Parisului, împreună cu Colette, în 1946. De la început, lucrările sale au fost abstracte. A combinat linii groase verticale, orizontale, oblice, ca ideogramele. A pictat pe hârtie cu coajă de nuc, pe pahare sparte cu gudron.

Soulages nu e doar negru. Dincolo de Conques, a fost impresionat de arta parietală, din care își extrăgea culorile. Culori atenuate, de la ocru la negru prin roșu sau maro mai mult sau mai puțin puternic.

În picturile sale din anii 1950 și 1970, el a contrastat formele negre cu fundalurile colorate, apoi a scos în evidență culorile de fundal răzuind negrul. Sau a contrastat negru cu alb.

În 1979, Pierre Soulages a inventat outrenoir.

Apoi a început să se joace cu materia vopselei negre, cu uleiul până în 2004, apoi acrilul. A lucrat cu unelte, creând relief, făcându-l strălucitor sau mat. Lumina producea schimbări de culoare.

Vitraliile abației din Conques, o comandă publică, reprezintă una dintre marile lucrări ale lui Pierre Soulages. I-au trebuit șapte ani de muncă ca să termine, între 1987 și 1994.

Muzeul Soulages din Rodez, care deține cea mai importantă colecție cu lucrări ale artistului, și-a deschis porțile în mai 2014. Artistul a acceptat ideea cu condiția ca acesta să fie deschis altor artiști.

Soulages a făcut o donație de 500 de piese muzeului, inclusiv multe gravuri, guașe, cerneluri, uleiuri pe pânză și toate lucrările legate de realizarea vitraliilor din Conques (în special desenele). A adăugat 14 tablouri, inclusiv unul din 1986 în stilul outrenoir. Muzeul Fabre din Montpellier și Centrul Pompidou dețin de asemenea colecții importante ale pictorului francez.