„Pietà” de Michelangelo de la Museo dell’ Opera del Duomo din Florenţa a fost restaurată
Începută în 2019, restaurarea capodoperei „Pietà Bandini” a constituit o oportunitate de cunoștere și aprofundare a operei, un act de respect și de rigoare tehnică, ce a vizat recuperarea sa estetică, rezultat al colaborării, pasiunii și energiei mai multor experți, potrivit site-ului Museo dell’ Opera del Duomo din Florenţa.
Restaurarea faimoasei sculpturi a dezvăluit că singura bucată de marmură din care este creată capodopera are defecțiuni, reprezentând, potrivit experților, motivul pentru care artistul a abandonat-o înainte de a o finaliza.
Publicul a putut vedea, prin intermediul vizitelor ghidate, de aproape, modul unic de restaurare al operei.
Restaurarea a fost comandată și coordonată de Opera din Santa Maria del Fiore, datorită donației Fundației non-profit americane Friends of Florence și încredințată restauratoarei Paola Rosa, cu 30 de ani de experiență pe lucrări ale unor mari artiști ai trecutului, inclusiv Michelangelo, cu colaborarea Emanuelei Peiretti, asistată de o echipă de profesioniști interni și externi.
Cele patru figuri care alcătuiesc lucrarea, printre care și bătrânul Nicodim căruia artistul i-a împrumutat chipul său, sunt sculptate într-un bloc de marmură de 2 metri și 25 de centimetri înălțime, cântărind aproximativ 2.700 kg.
Marmură din carierele Seravezza, nu Carrara
Analiza lucrării a dus la descoperirea faptului că marmura provine din carierele Seravezza, și nu din Carrara, așa cum se credea până în prezent. O descoperire semnificativă, deoarece carierele Seravezza erau deținute de Medici și Giovanni de ‘Medici, viitorul Papă Leon al X-lea, care îi ordonase lui Michelangelo să folosească marmura pentru fațada bisericii San Lorenzo din Florența și să deschidă un drum pentru a le transporta la mare.
De ce acest bloc uriaș de marmură a fost pus la dispoziția lui Michelangelo la Roma, când a sculptat „Pietà” între 1547 și 1555, rămâne totuși un mister.
Se mai știe că Michelangelo nu a fost mulțumit de calitatea acestei marmure deoarece prezenta vene și micro-fisuri neașteptate greu de identificat din exterior. Datorită restaurării s-a putut confirma, pentru prima dată, că marmura folosită la „Pietà” avea defecte, se arată pe site-ul muzeului florentin.
„Pietà” de la Opera del Duomo din Florența este una dintre cele trei create de marele artist. Spre deosebire de celelalte două – de la Vatican și Milano – aici trupul lui Hristos este susținut nu numai de Maria, ci și de Magdalena și de bătrânul Nicodim. Detaliu confirmat și de cei doi biografi ai artistului, Giorgio Vasari și Ascanio Condivi, datorită cărora se știe că sculptura a fost destinată unui altar într-o biserică romană, la picioarele căreia artistul și-ar fi dorit să fie înmormântat.
Michelangelo a sculptat „Pietà” de la Opera del Duomo, cunoscută sub numele de „Pietà Bandini”, între 1547 și 1555, când avea aproximativ 75 de ani.
Michelangelo nu a terminat sculptura și i-a oferit-o servitorului său Antonio da Casteldurante. Acesta i-a vândut-o pentru 200 de scudi bancherului Francesco Bandini care a instalat-o în grădina vilei sale romane din Montecavallo.
De la sfârșitul anului 2015, în noul Museo dell’Opera del Duomo, „Pietà” a fost amplasată în centrul sălii intitulată „Tribuna di Michelangelo”, pe un soclu care evocă altarul pentru care fusese destinată.
Foto credit: Museo dell’ Opera del Duomo