![Privirea îndrăzneață a Olympiei lui Manet, 1865](https://curatorial.ro/wp-content/uploads/2024/08/Olympia-manet-1865-1072x731.jpg)
Pisica neagră, însoțitoare a femeii în tablourile lui Manet
Édouard Manet a fost un pictor modernist francez din secolul al XIX-lea care a contribuit la deschiderea drumului impresionismului. S-a născut la Paris în 1832 și a călătorit mult în primii ani, absorbind mai multe stiluri și filosofii diferite de artă și creativitate.
Manet s-a născut într-o familie din clasa superioară și era destinat unei vieți politice, dar a devenit curând fascinat de arte și în special de pictură. După ce a picat două studii pentru a se înrola în marină, tatăl lui Manet a cedat dorințelor sale și i-a permis să urmeze o carieră artistică. Și-a deschis propriul atelier în 1856. A folosit tușe largi și a început să simplifice detaliile picturilor sale, îndepărtându-se de stilul realist care era atât de răspândit la acea vreme.
Primele lucrări ale lui Manet au provocat numeroase controverse și au pus bazele descoperirii stilului impresionist de către alți tineri artiști. Manet a fost un artist original și îndrăzneț, care nu s-a temut să pună la îndoială normele și să creeze imagini unice.
În 1863, Manet a pictat una dintre cele mai timpurii și mai cunoscute lucrări ale sale, „Olympia”. În pictură, o femeie goală întinsă pe un pat poartă doar pantofi seducători și își acoperă cu mâna părțile intime. Femeia pare a fi ceea ce se numea la acea vreme o demi-mondenă, sau o femeie care trăia prosper din darurile iubiților. În Paris, unde prostituția era foarte răspândită la acea vreme, aceasta a fost o glorificare nedorită a acestui tip de femeie. La picioarele ei, aproape ascunsă de fundalul întunecat, se află o pisică neagră.
Se consideră că Manet s-a inspirat pentru acest tablou din „Venus din Urbino” a lui Tițian, o reprezentare nud a zeiței, transpusă într-un cadru domestic în care o vedem stand pe o canapea. În pictura lui Tițian, un cățel doarme liniștit la picioarele lui Venus și pare să vorbească despre fidelitate și domesticitate.
În schimb, pisica neagră din tabloul „Olympia” al lui Manet subminează această imagine printr-o feline misterioasă, care stă în picioare și privește spectatorul în mod provocator, evocând imagini ale pisicilor vrăjitoare, ale întunericului și ale magiei negre. Pisica pare răutăcioasă, puternică și învăluită în întuneric. Spre deosebire de câinele loial al lui Tițian, această pisică exprimă energia mistică feminină.
Controverse
Când acest tablou a fost expus în 1865, la Salonul de la Paris, a provocat controverse. Cariera sa a continuat să stârnească opinii puternice o mare parte din viața sa.
În 1863, Manet s-a căsătorit cu Suzanne Leenhoff, de origine olandeză, o profesoară de pian care fusese angajată de tatăl său pentru a-i învăța pe el și pe fratele său să cânte la pian. Se crede că Manet și Leenhoff au avut o relație romantică timp de mai mulți ani înainte de căsătorie.
În 1880, Manet a creat un portret casnic al soției sale, intitulat „Femeie cu pisică”. Tabloul a rămas neterminat după moartea lui Manet la vârsta de 51 de ani. În tablou, Suzanne ține în poală pisica familiei, Zizi.
Acesta nu este singurul tablou care include o imagine a pisicii familiei. Zizi apare, de asemenea, în mai multe schițe în acuarelă.
Pisicile sunt bine cunoscute de omenire și sunt un animal domesticit preferat în întreaga lume. Pe lângă magia neagră și forțele întunecate, pisicile pot fi folosite și pentru a simboliza confortul și ospitalitatea, datorită asocierii lor cu scenele domestice.
Este posibil ca revenirea târzie a lui Manet la imaginea pisicii să fi fost redarea imaginii de familiaritate, confort și ospitalitate.
Credit foto: Musée d’Orsay, Paris (RF 644) © RMN-Grand Palais/ Patrice Schmidt/ Art Resource NY