„Portretul domnișoarei Lieser”, tabloul misterios de Klimt, a fost adjudecat la Viena pentru 30 de milioane de euro
Tabloul „Portretul domnișoarei Lieser” de Gustav Klimt, o pictură rămasă neterminată la moartea artistului austriac, a fost vândut, la licitație, pentru 30 de milioane de euro (32 de milioane de dolari), în ciuda întrebărilor cu privire la subiect și la proprietarul anterior.
S-a crezut mult timp că opera a fost pierdută, când de fapt a fost expusă într-o vilă privată de lângă Viena timp de zeci de ani, potrivit casei de licitații Im Kinsky, care a expus-o în ianuarie înainte de a o scoate la vânzare. Im Kinsky îi estimase valoarea între 30 şi 50 de milioane de euro.
Lucrarea îmfăţişează subiectul, probabil adolescentă, într-o rochie turcoaz, drapată de o rochie florală fluidă pe un fundal roșu, cu pielea de alabastru și ochii pătrunzători, de un maro deschis, care contrastează cu părul închis la culoare și buclat.
Cine este femeia
În ciuda faptului că este descrisă atât de clar, rămâne neclar cine era de fapt „Fraeulein Lieser”. Frații Adolf și Justus Lieser au fost industriași bogați în Imperiul Austro-Ungar, care și-au construit averea din iută și cânepă, fabricând sfoară și frânghie.
Henriette Amalie Lieser-Landau, supranumită „Lilly”, a fost căsătorită cu Justus până la divorțul lor în 1905 și a devenit o cunoscută patroană a artelor. Este posibil ca ea să fi comandat pictura uneia dintre fiicele sale sau ca Adolf Lieser să fi făcut acest lucru având-o ca subiect pe fiica sa Margarethe.
„Conform celor mai recente cercetări privind proveniența, este posibil ca modelul lui Klimt să nu fi fost Margarethe Constance Lieser, nepoata lui Lilly Lieser, ci una dintre cele două fiice ale acesteia (cu Justus), fie Helene, cea mai mare, născută în 1898, fie sora ei Annie, care era cu trei ani mai mica”, a precizat casa de licitații pe site-ul său.
Ce s-a întâmplat cu tabloul după moartea lui Klimt în 1918, când ar fi trebuit să se afle în atelierul său, rămâne neclar, mai ales după ce Germania nazistă a anexat Austria în 1938, iar evreii din această țară au fost persecutați, expropriați și trimiși în lagăre de concentrare.
Margarethe a plecat din Austria în Ungaria și apoi în Marea Britanie, dar casa de licitații spune că, în mod verificabil, tabloul nu a părăsit niciodată Austria. Lilly Lieser a rămas în Viena până când a fost deportată în 1942 și apoi ucisă la Auschwitz în anul următor.
Fiicele ei s-au întors la Viena după cel de-al Doilea Război Mondial pentru a-și revendica bunurile, dar tabloul nu a fost menționat în niciun document, a declarat Im Kinsky.
„Aceste numeroase ambiguități și lacune istorice au fost cele care i-au determinat pe actualii proprietari să contacteze moştenitorii legali ai familiei Lieser și să convină cu toți aceștia o „soluție corectă și echitabilă” în 2023”, a declarat Im Kinsky, fără a-i identifica pe actualii proprietari.
„S-a convenit să nu se dezvăluie conținutul acordului menționat; cu toate acestea, se poate afirma că toate pretențiile imaginabile ale tuturor părților implicate vor fi soluționate și îndeplinite prin vânzarea la licitație a operei de artă”, a precizat acesta.
„Acordul înseamnă, în esență, că – din punct de vedere pur juridic – este irelevant cine a comandat tabloul lui Gustav Klimt și pe care dintre cele trei tinere doamne în cauză o înfățișează”.