Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Portretul unei nobile din secolul al XVII-lea, restaurat pentru a elimina retușurile cosmetice
diana cecil conservation

Portretul unei nobile din secolul al XVII-lea, restaurat pentru a elimina retușurile cosmetice

Aerografia și filtrele de înfrumusețare pot părea un fenomen modern, dar lucrările de conservare a unui portret pictat în secolul al XVII-lea au arătat că retușurile imaginilor nu sunt ceva nou. English Heritage, o organizație care gestionează peste 400 de clădiri, monumente și situri istorice din Anglia, a descoperit că un portret datând de aproape patru secole a fost modificat ulterior pentru a „îmbunătăți” aspectul subiectului.

Conservatorii au dezvăluit acum adevărata față a nobilei Diana Cecil, după ce au petrecut ore întregi eliminând modificările aduse trăsăturilor sale.

Cecil (1596-1654), a fost strănepoata lui William Cecil, Lord Burghley, unul dintre cei mai apropiați prieteni și consilieri ai reginei Elizabeth I. Puternica familie a fost influentă la curtea iacobină.

Potrivit English Heritage, Cecil a fost „una dintre marile frumuseți ale epocii”, dar s-a constatat că tabloul în întregime a suferit unele modificări cosmetice de când a fost pictat în secolul al XVII-lea. Buzele lui Cecil au fost făcute mai pline, iar linia părului a fost adusă în față, dând impresia unei frunți mai mici.

Daune semnificative

Conservatorii au descoperit că tabloul, care va fi expus la Casa Kenwood din Londra în data de 30 noiembrie, a fost la un moment dat rulat pe lățime, provocând „daune semnificative”.

Din acest motiv au fost efectuate modificările – despre care English Heritage crede că au fost făcute la sfârșitul secolului al XIX-lea sau începutul secolului al XX-lea.

portret

Proiectul amplu de restaurare nu numai că a readus părul și buzele lui Cecil la înfățișarea originală, dar a îndepărtat și straturile îngălbenite de lac.

Acest lucru a dus la o altă descoperire surprinzătoare. Ascunsă în perdeaua din spatele subiectului se afla semnătura artistului Cornelius Johnson și data de 1634 – cu patru ani mai devreme decât atunci când se credea că a fost pictat portretul.

Alice Tate-Harte, conservator de colecții (arte frumoase) la English Heritage, a declarat într-un comunicat de presă: „În calitate de conservator de tablouri, sunt adesea uimită de culorile vii și bogate care se dezvăluie atunci când îndepărtez lacul vechi și îngălbenit de pe portrete, dar să aflu că trăsăturile Dianei au fost modificate atât de mult a fost cu siguranță o surpriză! În timp ce motivul inițial pentru suprapictare ar fi putut fi acela de a acoperi daunele provocate de rostogolirea portretului, restauratorul a adăugat cu siguranță propriile preferințe pentru a-i „îndulci” chipul. Sper că i-am făcut dreptate Dianei, eliminând aceste adăugiri și prezentând lumii chipul ei natural”.

Portretul nou actualizat va fi expus alături de un portret al soțului lui Cecil, Thomas Bruce, primul conte de Elgin.

Foto credit: English Heritage