Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Prerafaelitism – Istorie, caracteristici și artiști
ophelia 1851 2 by sir john everett millais, bt 1829 1896

Prerafaelitism – Istorie, caracteristici și artiști

Prerafaelitismul a apărut ca un gest de sfidare într-o Anglie victoriană sufocată de academism și industrializare. Șapte tineri artiști au ales să întoarcă spatele regulilor impuse de Academia Regală și să caute inspirația în pictura medievală și renascentistă timpurie. Din această revoltă s-a născut unul dintre cele mai fascinante curente ale secolului al XIX-lea, în care detaliul devine simbol, iar frumusețea capătă forță morală.

Despre prerafaelitism

Prerafaelitismul a apărut în Londra anului 1848, într-un moment de frământări politice și sociale, când revoluțiile zguduiau Europa, iar Anglia era marcată de industrializare și de mișcarea cartistă.

Șapte pictori, poeți și critici, nemulțumiți de pictura academică a vremii, îl ironizau pe Sir Joshua Reynolds, fondatorul Academiei Regale, numindu-l „Sir Sloshua”. Porecla sugera că stilul său era mânjit, superficial și lipsit de precizia și sinceritatea pe care ei le căutau în artă.

Cei șapte au fondat astfel o societate secretă numită „Pre-Raphaelite Brotherhood” (Frăția Prerafaelită). Aceștia se numeau: Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt, John Everett Millais, James Collinson, Frederic George Stephens, Thomas Woolner și William Michael Rossetti.

Numele mișcării vine din admirația fondatorilor pentru pictura italiană de dinaintea lui Rafael pe care o considerau mai sinceră, mai directă și mai apropiată de natură decât arta idealizată și rigidă a Renașterii târzii. Rossetti, Millais, Hunt și ceilalți au inaugurat astfel o adevărată revoluție artistică, ce urmărea atât frumusețea, cât și reforma morală.

isabella, john everett millais

„Isabella”, de John Everett Millais

Ce este prerafaelitismul

Prerafaelitismul este o mișcare artistică prin care s-a contestat academismul și care a adus o viziune nouă în artă. Inspirat de sinceritatea și claritatea picturii medievale și a Renașterii timpurii, curentul se remarcă prin culori vii, detalii riguroase și teme simbolice, adesea religioase sau literare.

Perioada prerafaelită

Perioada prerafaelită se extinde dincolo de durata Frăției Prerafaelite, ca grup, care a fost scurtă, aproximativ între 1848 și 1852. Influența mișcării s-a extins până la sfârșitul secolului al XIX-lea și chiar începutul secolului XX, prin artiști precum Edward Burne-Jones și William Morris.

Inițial, prerafaeliții au expus lucrări semnate cu monograma „P.R.B.”, păstrând caracterul de societate secretă. Criticii au reacționat dur, iar figuri precum Charles Dickens au considerat operele lor „revoltătoare”. Cu toate acestea, mișcarea a câștigat un apărător puternic în persoana criticului John Ruskin, care a susținut frumusețea sincerității lor artistice.

După dizolvarea grupului, fiecare membru a urmat propriul drum, dar estetica prerafaelitismului a continuat să influențeze arta decorativă, literatura și designul până la începutul secolului XX.

Caracteristicile prerafaelitismului

  • Fidelitate față de natură și pictura en plein air;
  • Culori vii, luminoase, aplicate pe fond alb;
  • Detalii realistice minuțioase, aproape fotografice, care redau cu exactitate texturi, plante, peisaje și chipuri;
  • Absența umbrelor, ceea ce dă imaginii un aspect plat, dar intens;
  • Tematică inspirată din Biblie, literatură medievală și poezie romantică
  • Simbolism complex, deseori cu semnificații morale sau religioase
  • Fascinație pentru figura feminină, redată adesea ca muză sau ca simbol al virtuții și al tentației
  • Mesaje moralizatoare, de la pioșenie creștină până la confruntarea dintre puritate și corupție
  • Critică implicită a industrializării și o revalorizare a meșteșugurilor tradiționale

Prerafaelitismul în pictură

Pictura a fost nucleul prerafaelitismului. Scene biblice, personaje shakespeariene și figuri feminine au fost transpuse cu detalii aproape fotografice. Artiști precum Millais, Rossetti și Hunt au creat opere care îmbină realismul minuțios cu simbolismul moralizator.

copilaria fecioarei maria, dante gabriel rossetti

„Copilăria fecioarei Maria”, de Dante Gabriel Rossetti

Prerafaelitismul în literatură

Mișcarea a avut ecou și în literatură. Dante Gabriel Rossetti a fost și poet, iar revista The Germ a încercat să promoveze ideile frăției. Poezia era adesea inspirată de medievalism, de Dante Alighieri și de John Keats, alimentând atmosfera de vis și simbolismul picturilor.

Prerafaelitismul în arte decorative

William Morris și Edward Burne-Jones au extins prerafaelitismul către design și meșteșuguri. Firma Morris & Company a creat textile, tapiserii, mobilier și vitralii cu motive botanice și medievale, punând bazele mișcării Arts and Crafts.

Prerafaelitismul în sculptură

Thomas Woolner, singurul sculptor al frăției, a introdus aceeași sinceritate și atenție la detaliu în basoreliefuri și portrete. Deși sculptura nu a fost domeniul principal, ea a reflectat idealurile mișcării.

Prerafaelitismul în design interior

Influența prerafaeliților s-a manifestat și în amenajările interioare, unde culorile puternice, tapiseriile și vitraliile decorative au creat spații în care arta și viața cotidiană se împleteau, sub semnul spiritualității și al autenticității.

Artiști celebri prerafaeliți

Toți cei șapte membri fondatori ai Frăției Prerafaelite au fost reprezentativi pentru spiritul mișcării, însă în timp unii au devenit mai vizibili și mai influenți decât alții. Dintre ei, dar și din generația următoare, se remarcă acești artiști care au definit direcția și faima prerafaelitismului:

  • Dante Gabriel Rossetti – pictor și poet, a îmbinat senzualitatea cu misticismul medieval. Muzele sale, precum Elizabeth Siddal, au devenit chipuri emblematice ale mișcării. Printre lucrările sale celebre se află „Lady Lilith” și „Copilăria Fecioarei Maria”;
  • John Everett Millais – a creat unele dintre cele mai faimoase lucrări prerafaelite: „Ophelia”, și „Christos în casa părinților săi”. Ulterior, a virat către un stil mai academic, în 1853 fiind ales membru de onoare al Academiei Regale;
  • William Holman Hunt – considerat cel mai fidel idealurilor frăției, a pictat compoziții moralizatoare precum „The Awakening Conscience” (Trezirea conștiinței) sau „The Light of the World” (Lumina Lumii);
  • Edward Burne-Jones – reprezentant al „valului al doilea” prerafaelit, a adus în pictură o atmosferă de vis, cu figuri alungite și culori bijuterie, ilustrând mituri și legende medievale;
  • William Morris – deși cunoscut mai ales ca designer și reformator al artelor decorative, a fost esențial în extinderea idealurilor prerafaelite spre viața de zi cu zi.

A existat prerafaelitism în România?

În România nu a existat o mișcare prerafaelită propriu-zisă, însă influențele se pot recunoaște în anumite tendințe artistice de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX. Fascinația pentru detaliul realist, simbolismul moralizator și interesul pentru teme medievale ori religioase au pătruns treptat și în arta românească, mai ales prin contactele culturale cu Occidentul și prin apropierea de curentele simboliste și academice europene.

Cele mai cunoscute lucrări din prerafaelitism

Printre numeroasele opere prerafaelite, câteva s-au impus ca emblematice pentru stilul și spiritul mișcării:

  • „Ophelia” (1851-1852), John Everett Millais

Redă moartea Ofeliei din Hamlet cu o minuție extraordinară în reprezentarea naturii, devenind o imagine reprezentativă a mișcării.

  • „Copilăria Fecioarei Maria” (1848-1849), Dante Gabriel Rossetti

Este prima lucrare expusă de Rossetti sub monograma „PRB”. Tabloul reconstituie copilăria Fecioarei Maria într-un stil arhaizant, plin de simboluri: crinul purității, porumbelul Sfântului Duh, vița de vie prefigurând Patimile.

  • „Trezirea conștiinței” (1853), William Holman Hunt

Este o compoziție moralizatoare, în care o femeie este surprinsă în momentul revelației, redată cu simboluri detaliate. Pictura se află în colecția muzeului Tate Britain din Londra.

trezirea constiintei, william holman hunt

„Trezirea conștiinței”, de William Holman Hunt

  • „Isabella” (1848-1849), John Everett Millais

Este prima lucrare în stil prerafaelit a lui Millais. Pictura ilustrează un episod din „Decameronul” lui Boccaccio, în care frații Isabellei își dau seama de legătura ei cu Lorenzo și plănuiesc să-l ucidă.

  • „Buna Vestire – Ecce Ancilla Domini!” (1850), Dante Gabriel Rossetti

O interpretare radicală a Bunei Vestiri, unde Maria este surprinsă într-o atitudine umană, vulnerabilă. Totul este redat printr-o cromatică limitată, dar intens simbolică.

buna vestire ecce ancilla domini!, dante gabriel rossetti

„Buna Vestire – Ecce Ancilla Domini!”, de Dante Gabriel Rossetti

Concluzii

Despre prerafaelitism trebuie reținut că a fost construit ca un gest de sfidare și un pariu pe sinceritate într-o epocă obsedată de convenții și industrializare. Cei șapte tineri artiști au avut curajul să provoace canonul oficial, să-și semneze lucrările cu enigmaticul „PRB” și să fie huiduiți, apoi aplaudați. Unii au rămas fideli idealurilor inițiale, alții au devenit figuri academice respectate, dar toți au lăsat în urmă imagini care sunt vii încă prin culori, detalii și simboluri. Prerafaelitismul rămâne, astfel, dovadă că arta poate fi deopotrivă revoltă, frumusețe și manifest moral.

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.