Prietena mea genială – Viața domestică și comunitară din România și Coreea de Sud / galerie foto
Artiști din generații diferite, artiști români și sud-coreeni sunt aduși laolaltă într-o expoziție născută din dorința de a reda similarități ale vieții domestice și comunitare din ambele țări.
Artiștii și colectivele Irina Botea-Bucan & Jon Dean, Choi Yun, Lena Constante, Elena Haschke Marinescu, Jang Pa, kinema ikon, Nho Wonhee, Ada Pistiner sunt protagoniștii expoziției „Prietena mea genială”, deschisă la Anca Poterașu Gallery până în 19 octombrie.
„Prietena mea genială” este un proiect născut din prietenia curatorială dintre Seolhui Lee și Anca Mihuleț. Cele două curatoare s-au cunoscut în 2019 în timp ce lucrau în paralel pentru Bienala de la Busan, respectiv Bienala de la Singapore, încercând să rezolve misterul din jurul unei lucrări video a artistului româno-cubanez Sandu Darie. Conversațiile și schimburile lor curatoriale s-au extins în ultimii ani, comparațiile dintre România și Coreea de Sud devenind preponderente. Între timp, Seolhui a vizitat România de două ori, dezvoltând un interes puternic pentru post-conceptualism și arhitectura locală.
Titlul duce cu gândul la celebra carte a Elenei Ferrante ce stă la baza unui serial omonim, însă în acest caz reprezintă un cod care poate fi folosit pentru a pătrunde procesul de construire a proiectului, expoziția neavând vreo referință la roman.
Repere în expoziție
Între zecile de lucrări prezentate – de la desen la video, instalație și film la pictură, artă digitală și textilă – se regăsește „Grădina moartă sub razele lunii”, tapiserie realizată de scriitoarea, artista și folclorista Lena Constante (1909 – 2005) la începutul anilor 1970.
Piesa – realizată din fragmente de ii și țesături primite de la țăranii cunoscuți în timpul cercetărilor făcute de ea pe teren – provine din colecția Muzeului Național al Țăranului Român și nu a mai fost expusă până acum.
Într-o altă încăpere se află tapiseria tridimensională haute-lisse „Brâiele cerului”, realizată în 1974 de Elena Haschke Marinescu, parte din trilogia dedicată brâului tradițional românesc (care cuprinde „Brâiele gândului” și „Brâiele pământului”), dar și un autoportret al artistei datat 1958.
La subsolul galeriei este prezentat lungmetrajul „Stop cadru la masă”, realizat în 1980 de Ada Pistiner, cu Dorina Lazăr și Anca Călugăreanu în distribuție.
Expoziția poate fi vizitată de miercuri până vineri, între orele 11:00 și 18:00, și sâmbăta, între orele 12:00 și 19:00.