
Prima retrospectivă americană Marcel Duchamp din ultima jumătate de secol va debuta la New York în 2026
Prima retrospectivă Marcel Duchamp după mai bine de o jumătate de secol va fi organizată anul viitor la New York. Cu o listă de aproape 300 de obiecte, expoziția este organizată de Muzeul de Artă Modernă din New York și Muzeul de Artă din Philadelphia și va fi curatoriată de Ann Temkin și Michelle Kuo de la MoMA și de Matthew Affron de la Muzeul din Philadelphia.
Expoziția va debuta la New York pe 16 aprilie 2026, înainte de a se deschide în toamnă la Philadelphia.
După aceea, mega-retrospectiva va călători la Paris, într-o prezentare coprodusă de Centrul Pompidou și Grand Palais în 2027. Deoarece Centrul Pompidou este închis pentru renovări, expoziția va fi prezentată la Grand Palais.
Unul dintre scopurile expoziției este să sugereze că, deși vorbim des despre Duchamp, mai sunt încă multe de aflat despre el. „Duchamp rămâne misterios”, a scris Kuo într-un e-mail. „Totalitatea operei sale încă nu este bine cunoscută. Ceea ce se vorbește cel mai des este doar vârful aisbergului, iar diversitatea operei sale lasă multe de investigat. Duchamp a schimbat însăși definiția artistului. Și a schimbat însăși definiția artei, de la ceva care generează sens la ceva al cărui sens depinde de modul în care este primit”.

„Fountain”, Marcel Duchamp, Philadelphia Museum of Art
Este pentru prima dată când o instituție americană se străduiește să analizeze fiecare aspect al practicii lui Duchamp din 1973, anul în care atât MoMA, cât și Muzeul din Philadelphia au debutat cu o altă retrospectivă a artistului. Deși Duchamp este recunoscut drept una dintre cele mai influente figuri pentru artiștii care lucrează în prezent, retrospectivele dedicate lui sunt extrem de rare. Când MMK Frankfurt a organizat propria retrospectivă Duchamp în 2022, aceasta a fost prezentată ca fiind prima expoziție de acest gen din ultimele două decenii.
Dar această expoziție este deosebit de neobișnuită prin faptul că va apărea atât în SUA, cât și în Franța, cele două națiuni în care Duchamp a fost cetățean. „A fost important pentru el, acest du-te-vino”, a spus Affron, curatorul Muzeului Philadelphia.
Duchamp provine din Franța, unde, în primii ani ai secolului al XX-lea, a început să picteze lucrări care păreau să reprezinte figuri formate din cascade de piese mecanice, ca o versiune industrială a cubismului. Celebrul său tablou „Nude Descending a Staircase, No. 2” (1913) a scandalizat publicul din Franța, dar și-a lăsat cea mai mare amprentă în SUA, unde, la Armory Show 1913 din New York, a contribuit la lansarea modernismului american. Tabloul se află în prezent în proprietatea Muzeului din Philadelphia, dar va ajunge la MoMA în 2026, fiind pentru prima dată din 1973 când lucrarea vizitează această instituție newyorkeză.
Artistul a continuat apoi să devină una dintre figurile-cheie ale mișcării artistice Dada, conceptualizând ceea ce el a numit readymades, sau obiecte de zi cu zi pe care le-a adus în galerii cu puține modificări și le-a considerat opere de artă de sine stătătoare. Aceste lucrări sunt apreciate pentru simțul umorului deranjant pe care Duchamp l-a infuzat în toată arta sa, care folosea foarte mult jocurile de cuvinte și jocurile de cuvinte vizuale.
Affron a declarat că „inima bătătoare” a retrospectivei din 2026 va fi o secțiune dedicată „Boîte-en-Valises” a lui Duchamp, piese portabile care conțineau mini versiuni ale readymades-ului său. Expoziția va prezenta aceste cutii alături de materiale de arhivă care au rămas în atelierul lui Duchamp, oferind o perspectivă rară asupra procesului artistului de realizare a acestor lucrări.
Lista lungă a viitoarei retrospective include aproape toate cele mai faimoase lucrări ale lui Duchamp: „Fountain”, readymade-ul său din 1917, format dintr-un pisoar răsturnat pe o parte; „L.H.O.O.Q.”, lucrarea sa din 1919 care implică o carte poștală cu Mona Lisa cu mustață și cioc desenate pe față; „Anemic Cinema”, un film din 1926 care reprezintă un punct de reper în cinematografia experimentală. Însă două lucrări-cheie ale lui Duchamp – „Large Glass” (1915-23) și ultima sa lucrare, „Étant donnés” (1946-66) – nu vor părăsi Muzeul Philadelphia, care le deține, și, prin urmare, nu vor putea fi văzute la New York sau Paris.
Foto credit: Phișadelphia Museum of Art, Marcel Duchamp, de Carl Van Vechten