Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Q&A – Bienala Art Encounters, oglindă a ceea ce se întâmplă în lume
bienala art encounters 2023 1

Q&A – Bienala Art Encounters, oglindă a ceea ce se întâmplă în lume

Bienala Art Encounters de la Timișoara, ajunsă la a cincea ediție, are loc în perioada 30 mai – 13 iulie, cu tema „Bounding Histories. Whispering Tales”.

Curatorii Ana Janevski (MoMA New York) și Tevž Logar (curator independent) invită la reflecție asupra trecutului complex al orașului și la descoperirea poveștilor ascunse ale unor locuri emblematice: Comenduirea Garnizoanei – fost edificiu militar, FABER – fostă fabrică de săpunuri, și sediul Fundației Art Encounters, un spațiu cu istorie industrială și educațională.

Diana Marincu, director artistic al Fundației Art Encounters, expune într-un Q&A curatorial cum a evoluat evenimentul pe parcursul celor zece ani de la debut și care sunt reperele acestei ediții a Bienalei Art Encounters.

diana marincu

Diana Marincu, credit foto: Pusha Petrov

Cum descrieți evoluția bienelei pe parcursul acestor 10 ani?

Diana Marincu: Bienala Art Encounters s-a dezvoltat în mod organic, firesc, a pornit de la ideea unei expoziții și s-a extins pe ideea unei bienale care a cuprins tot mai multe colaborări și artiști de-a lungul timpului. Aș zice că este o relație între lucrurile care rămân la fel, constantele, și lucrurile diferite, ce anume se schimbă la fiecare ediție.

Aș zice că lucrurile constante au legătură cu angajamentul Fundației Art Encounters de a produce noi lucrări pentru artiști, relația cu orașul Timișoara încercăm să o reflectăm cât mai bine în subiectele abordate și în ceea ce arătăm și, în același timp, crearea acestei platforme de întâlnire dintre artiști români și artiști internaționali.

Lucrurile care se schimbă decurg, evident, din toate modificările socio-politice pe care le vedem nu doar în România, ci și la nivel internațional. Sigur, o bienală e întotdeauna o oglindă a ceea ce se întâmplă în lume și fiecare curator invitat vine cu o perspectivă nouă.

Față de ediția trecută, acum ce e schimbat?

Diana Marincu: Curatorii acestei ediții s-au uitat în profunzime la identitatea celor trei spații de expunere și practic coloana vertebrală a expozițiilor a decurs de aici, de la istoria locului. Cele trei trasează, de fapt, istoria dezvoltării industriale a orașului și, în același timp, o istorie încărcată de alte semnificații.

Artiștii invitați în bienală, mai ales cei cu lucrări noi, au fost chiar încurajați să dezvolte și mai mult această direcție.

Care sunt reperele Art Encounters 2025?

Diana Marincu: Partea performativă este dezvoltată destul de mult și atât în weekendul de deschidere, când va avea o serie de performance-uri Manuel Pelmuș, cât și în cel de închidere vom putea vedea astfel de lucrări.

Partea de lucrări în spațiul public va conține lucrări ce cu siguranță vor surprinde publicului, inclusiv o instalație sonoră spectaculoasă pe care oamenii o vor descoperi în parcul din preajma Fundației Art Encounters.

Tururile ghidate de curatori și artiști sunt și ele foarte importante, pentru că acolo pot fi aflate toate informațiile necesare și perspectiva personală.

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.