REPORTAJ foto – Satul și credința în viziunea lui Christian Paraschiv
Christian Paraschiv evocă în 21 de lucrări – picturi, obiecte și instalație – lumea satului, cu toate simbolurile lui și cu a sa credință, într-o expoziție găzduită de Sala „Irina Nicolau” a Muzeului Național al Țăranului Român.
Paraschiv (n. 1953) face uz de diverse tehnici, de la ulei pe pânză la acrilic și folosește materiale alternative, precum blană, lână, chirpici și obiecte obișnuite în gospodăriile țărănești.
În expoziție întâlnim patru ediții „Negrul e culoarea limbajului” – ulei pe pânză din 1987, acrilic și ulei și blană. În gama de uleiuri se înscriu și „Fagure”, „Crucea pâinii”, „Loc” și „Sat – Pod”.
Un tuș pe hârtie fotografică – „Sat, desen” – stă alături de „La braille”, realizată din blană și grilaj galvanizat. Satul este redat și prin două variante de „Strunga”, „Biserica” și lingura ca obiect necesar.
Lucrarea „Credință” este realizată în ulei si chirpici pe pânză, iar tema este redată și prin pictura „Rugăciune”, pe care vizitatorul o descoperă prin intermediul unui cod QR.
Instalația „Sat si Credință”, ce implică o mică bancă „de la drum”, un tablou creat cu lână, trei fusuri de tors și o copaie, este piesa centrală a expoziției care poate fi vizitată până pe 26 martie.
Artistul vizual Christian Paraschiv și-a construit lucrările de-a lungul timpului bazându-se pe trei teme principale: memorie, identitate și exil, iar corpul uman – adesea auto-referențial – are un rol important în creațiile sale. Paraschiv își exprimă arta într-o varietate de genuri și tehnici, inclusiv în pictură, sculptură, intervenții pe fotografie, video artă, instalații și performance.
Stabilit în Franța de la jumătatea anilor 1980, Christian Paraschiv revine periodic în țară pentru expoziții. Lucrări ale lui pot fi văzute și la Galeria Romană, până pe 10 martie, în expoziția „Locul inimii noastre”, dialog inițiat de el cu gruparea timișoreană NOIMA, alcătuită din Ciprian Bodea, Dan Gherman, Cosmin Frunteș, Andrei Rosetti și Sorin Scurtulescu.