REPORTAJ – MNAC a deschis sezonul primăvară-vară. Tur & ponturi
Muzeul Național de Artă Contemporană a inaugurat pe 26 mai noul sezon expozițional, care cuprinde expoziții noi, alături de ampla retrospectivă Ion Grigorescu, ce pot fi vizitate până pe 25 septembrie.
Pentru o vizită la MNAC, e nevoie de aproximativ două ore. Odată ajunși aici.
De neratat sunt expozițiile de la etajele 1 și 2 ale muzeului, care sunt nestematele acestui sezon.
„Grigorescu Ion – Ion Grigorescu. Vieți paralele (o Retrospectivă)” ocupă întreg etajul întâi și poate fi percepută și ca o istorie a vizuală. Lucrări plastice ale artistului stau alături de mii de fotografii, din anii 1970 până astăzi. Este, cum spune Călin Dan, curatorul expoziției și directorul MNAC, munca de viață a unui om, o entitate polimorfă, ce s-a schimbat continuu în ultimii 60 de ani. Iar aici se află o parte din opera sa.
Tablourile, unele împrumutate de la alte instituțiii, colajele, fotografiile sunt completate de numeroase instalații video.
Deși inaugurată pe 9 decembrie 2021, muzeul a decis să prelungească șederea expoziției, datorită interesului stârnit și a amplitudinii ei.
Expoziția așază în centrul ei omul care îl dublează pe artist și oferă o imagine exhaustivă a tematicilor, problematicilor, obsesiilor și idiosincraziilor sale.
Etajul al doilea este deschis pentru prima dată ca gazdă a colecției nevăzute a muzeului.
„Leviathan. În măruntaiele Colecției” va fi principalul punct de atracție al sezonului. Pe lângă depozitele de artă, aici se află zone de expunere temporară şi spaţii dedicate activităților conexe. Pot fi admirate, după grilaje menite să ofere siguranță, sute de lucrări – sculpturi, picturi – care nu au mai fost expuse de multă vreme sau vreodată.
Marion Baruch. Endless Going Trying To Say
O altă retrospectivă este dedicată lui Marion Baruch și se află la parterul muzeului.
Născută în 1929, la Timișoara, Marion Baruch și-a început studiile de pictură în 1948, la Institutul de Arte din București. A emigrat în Israel în 1949, unde și-a continuat studiile la Academia Bezalel de Arte și Design din Ierusalim. Între 1954 și 1957, a studiat la Accademia di Belle Arti din Roma și s-a stabilit în Italia.
„Endless Going Trying To Say”, curatoriată de Noah Stolz, face parte din cel de-al doilea ciclu de expoziții retrospective dedicate operei lui Marion Baruch (urmându-le celor de la Grenoble, la Magasin des Horizons, și Leipzig, la Galeria HG). La MNAC, diferitele perioade ale evoluției artistice a lui Baruch sunt prezentate împreună.
Cătălin Bălescu. Proiecții manieriste
Etajul al treilea e dedicat picturilor și desenelor lui Cătălin Bălescu, iar sub titlul „Proiecțiii manieriste” se remarcă, așa cum spune curatorul Călin Dan, referințe eclectice, alcătuind un repertoriu de fragmente care aduc un omagiu subconștient strategiilor postmoderne.
Elena Scutaru. Adăpost temporar
Etajul al patrulea găzduiește o expoziție curatoriată de Alexandru Oberlander – Târnoveanu, care precizează că instalația concepută de artistă pentru MNAC este rezultat al căutărilor desfășurate în contextul de izolare din timpul pandemiei. Este o explorare a unui peisaj post-uman populat cu forme de locuire primitive, făcând trecerea de la cadrul închis, intim, al atelierului către un spațiu hibrid interior-exterior.
Pe scara de vest a muzeului, de la parter și până la etajul al treilea, vizitatorul e însoțit de o intervenție in situ a artistului Vasile Mureșan – Murivale: 400 de portrete ale lui Marian, prietenul său, realizate în ultimul an, alături de portretele tuturor celor din muzeu.
În spațiul MNAC Dialog se află „Interacțiuni posibile” și în Auditorium – „Jocul Rousseau. Maria Mandea”, care continuă direcția curatorială a muzeului, în care spațiul expozițional de la ultimul etaj este dedicat creatorilor din noul val.