Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Restaurea unui tablou Vermeer a dezvăluit imaginea lui Cupidon și îi oferă noi semnificații

Restaurea unui tablou Vermeer a dezvăluit imaginea lui Cupidon și îi oferă noi semnificații

Muzeul Colecțiilor de Artă din Dresda a început în urmă cu doi ani restaurarea picturii „Girl Reading a Letter at an Open Window” (cca. 1657) a lui Johannes Vermeer pentru a face vizibilă imaginea lui Cupidon ascunsă sub straturi de vopsea.

Restauratorii au reușit să dezvăluie imaginea lui Cupidon aflată pe peretele din dreptul fetei singuratice care citește în fața ferestrei deschise.

Cercetătorii cred că, așa cum apare dezvăluită acum pictura, ea sugerează că fata citeste o scrisoare de dragoste.

Pânza restaurată va fi expusă, începând de luna aceasta, în galeria de pictură a muzeului.

Uta Neidhardt, restaurator și curator al expoziției, a spus că noua imagine oferă „ocazia de a regândi” semnificația tabloului.

Lucrarea, finalizată în jurul anului 1657, a fost achiziționată pentru Colecțiile din Dresda în 1742 și a fost de atunci piesa centrală a galeriei de pictură.

Mulți ani, ea a fost atribuită eronat mai multor artiști – mai întâi lui Rembrandt, apoi lui Pieter de Hooch.

A fost marcată ca realizată de Vermeer în 1880, după ce criticul de art francez Théophile Thoré-Bürger a văzut-o în galerie.

Existența lui Cupidon a fost detectată în 1979, în timpul unei analize cu raze X a tabloului. Cercetătorii au bănuit atunci că Vermeer însuși l-a acoperit, lăsând un perete gol în spatele tinerei.

În 2017, Christoph Schölzel, restaurator al muzeului, a făcut o inspecție mai amănunțită a pânzei care a dezvăluit că vopseaua a fost adăugată cândva în secolul al 18-lea, după moartea lui Vermeer.

Tabloul a mai fost expus, semi-restaurat, în 2019, însă experții se aflau încă în proces de înlăturare a stratului gros ce acoperea imaginea lui Cupidon. Acest lucru a fost reușit cu migală și cu ajutorul unui microscop, pentru a nu fi afectată vopseaua originală.

Toamna aceasta, pictura este expusă împreună cu alte nouă ale lui Vermeer și cu cincizeci de lucrări semnate, între alții, de Pieter de Hooch, Frans van Mieris și Gerard Ter Borc.

Mai multe detalii, pe gemaeldegalerie.skd.museum.

Credit foto: Staatlichen Kunstsammlungen Dresden