Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Restitutio in integrum – Artistă cere înapoi spațiul public bucureștean printr-o instalație din zahăr ars
instalatie 1 maria mandea, gaep, curatorial.ro

Restitutio in integrum – Artistă cere înapoi spațiul public bucureștean printr-o instalație din zahăr ars

Maria Mandea, artistă și designer, face parte din programul de mentorat și producție Accelerator, iar în expoziția „Back to Where It All Began” de la galeria bucureșteană Gaep a ales să prezinte o instalație participativă intitulată „Restitutio in integrum”.

O reprezentare a părții retrocedate recent din parcul „Alexandru Ioan Cuza” sau IOR creată dintr-un material moale glazurat cu zahăr oferă vizitatorilor ocazia să își revendice spațiile de relaxare ori spațiile de joacă din oraș.

Pe peretele din imediata apropiere se află planul parcului, dar și o fotografie de pe vremea când artista era copil și se juca în acea zonă a parcului.

Devenită proprietate privată, marea bucată din parc ar putea găzdui, de acum, orice. Principiul „Restitutio in integrum” este folosit, la fel de legitim, și de artistă.

„Trebuie să ni se dea înapoi spațiul public. În momentul ăsta, spațiul public din București începe să dispară – de la mașinile care sunt parcate pe trotuare, de la parcurile care nu mai sunt, de la piețe care ar putea avea locuri de stat, dar care sunt parcări, de exemplu”, spune artista.

O soluție găsită de ea, pe lucrarea prezentată la subsolul galeriei Gaep, este de a planta copăcei din zahăr ars.

instalatie maria mandea, gaep, curatorial.ro

Credit foto: curatorial.ro

Maria Mandea expune alături de Andrei Arion, Flaviu Cacoveanu, Roberta Curcă, Lucia Ghegu, Mihaela Hudrea, Alina Ion, Delia A. Prodan, Stanca Soare și Ana Maria Szöllösi, artiștii emergenți protagoniști ai programului Accelerator.

Q&A Maria Mandea

Maria Mandea (n. 1991) folosește jocul ca mediu de lucru. A absolvit UAUIM București, departamentul de Design de produs, în 2017, și are un doctorat la UNArte București, pe design de jocuri participative. Cu un background în design de produs și în scenografie, activitatea ei recentă explorează situații participative în care invită vizitatorii să devină actori și co-autori ai lucrării de artă.

mandea maria gaep

Maria Mandea, Credit foto: Gaep

Într-un interviu acordat curatorial.ro, ea vorbește despre parcursul său profesional, despre activismul în artă și despre femeile în industria jocurilor.

Cum a fost până acum experiența în Accelerator?

Maria Mandea: A fost una pozitivă, mai ales prin prisma oamenilor pe care i-am cunoscut și a experiențelor diferite cu care m-am întâlnit. Aici mă refer la ceilalți artiști, care au practici foarte diferite de mine și atunci am ajuns să cunosc artiști nu din sfera intereselor mele. Și, pe de altă parte, membrii echipei.

Spune-ne mai multe despre principala ta zonă de interes.

Maria Mandea: În principal, lucrez cu jocul, cu participarea, interacțiunea. Mă interesează foarte mult să creez proceduri, să zicem, reguli de joc, prin care oamenii participă și se formează relații pe diverse teme. De exemplu, tema proprietății apare în mai multe lucrări recente, tema spațiului public, tema orașului. Sunt teme sociale în care prefer să creez un context care se poate exprima prin relațiile dintre oameni.

Care este planul tău după acest program de mentorat și producție?

Maria Mandea: Planul este să continui ceea ce fac, mă interesează să merg mai departe în zona de jocuri, mai departe în zona temelor sociale, să găsesc mai multe moduri de interacțiune între oameni. Fac asta și prin prisma programului, dar și datorită celorlalte proiecte ale mele. Faptul că am terminat un doctorat în domeniul jocurilor și faptul că la UNATC predau Game design. Încerc să îi fac pe studenți să gândească, pe de o parte, conceptual și pe de altă parte, estetic, interacțiunea pe care o creează prin lucrările lor.

„Back to Where It All Began” poate fi vizitată până pe 13 mai 2023.