Rijksmuseum va prezenta toate operele lui Vermeer într-o primă şi ultimă expoziţie, în 2023
Muzeul din Amsterdam plănuieşte să prezinte toate operele lui Johannes Vermeer care pot fi transportate, într-o expoziţie anunţată ca fiind “prima şi ultima” dedicată maestrului picturii, anunţă The Guardian.
Motivul invocat de către directorul Rijksmuseum este acela că între muzee există o competiţie acerbă în prezent, iar schimbul de opere este tot mai greu de realizat.
Vermeer, a cărui cea mai cunoscută operă este “Fată cu cercel de perlă”, din 1665, a pictat 35 de capodopere, dintre care 23 au fost prezentate împreună, acum aproape 30 de ani, la Mauritshuis, în Haga.
Directorul muzeului din Amsterdam, Taco Dibbits, a afirmat că Rijksmuseum ar putea bate acest record, dar provocările sunt foarte mari, de la rivalitatea dintre muzee până la starea operelor foarte vechi.
“Dacă vă uitaţi la expoziţia din 1996, mi se pare că este tot mai greu să obţii împrumuturi, deoarece Vermeer este un pictor emblematic. Este tot mai greu ca muzeele să se despartă de lucrările lui. Noi, la Rijksmuseum, am creat un mediu în care să studiem şi să comparăm lucrările împreună”.
Vermeer – maestru al perioadei sale care cunoaşte celebritatea postumă
Vermeer, care a trăit şi lucrat în Delft, este pus pe aceeaşi treaptă cu mari maeştri precum Rembrandt, Van Gogh şi Picasso dar sunt cunoscute relativ puţine lucruri despre maniera sa de lucru. Când a murit, în 1675, la 43 de ani, nu se poate spune că era un artist celebru.
Datorită noilor tehnologii, specialiştii au descoperit eforturile extraordinare pe care acesta le făcea pentru a-şi realiza capodoperele. Mai mult, el folosea pigmenţi foarte scumpi în acea perioadă, în special pentru lucrările sale de dimensiuni mici.
Astfel, între 10 februarie şi 4 iunie 2023, Rijksmuseum va expune picturi semnate de Vermeer precum “Fată cu cercel de perlă”, împrumutat de la Mauritshuis, “Geograful”, de la Städel Museum din Frankfurt, “Doamnă care scrie o scrisoare, alături de cameristă”, de la National Gallery of Ireland, Dublin şi “Femeie ţinând o balanţă”, de la National Gallery of Art din Washington D.C.
În acest context va fi văzută în premieră în Olanda şi varianta restaurată a lucrării “Fată citind o scrisoare la fereastra deschisă”, de la Galeria Vechilor Maeştri din Dresda.
Dibbits susţine că aducerea împreună a acestor opere este o şansă nu doar pentru public, ci şi pentru cercetători.
Credit foto: “Fată cu cercel de perlă”, Rijksmuseum, via The Guardian