Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial  /  Artǎ   /  Roy Lichtenstein și simbolismul desenului animat
nurse, roy lichtenstein

Roy Lichtenstein și simbolismul desenului animat

Artistul pop american Roy Lichtenstein a zguduit lumea artei cu picturile sale inspirate din benzile desenate și reproducerile îndrăznețe ale personajelor de desene animate. El a preluat imagini din cultura populară și le-a reprodus în arta sa pentru a crea contexte și semnificații noi, devenind unul dintre cei mai faimoși artiști pop din toate timpurile.

Lichtenstein a realizat, de asemenea, sculpturi, gravuri și ceramică, dar este amintit mai ales pentru lucrările sale pictate.

Născut în orașul New York în 1923, Lichtenstein a crescut într-un oraș și într-o epocă caracterizate de prohibiție, comercializare în masă, publicitate și jazz. Cultura americană exploda în toate direcțiile, iar consumul de masă modela modul în care națiunea se vedea pe sine.

Lichtenstein a avut un interes deosebit pentru artă și muzică încă de la o vârstă fragedă. Pentru a-și completa educația academică, el s-a înscris la cursurile Școlii de Arte Frumoase și Aplicate din New York și, mai târziu, la Universitatea de Stat din Ohio. În 1943, studiile sale au fost întrerupte și el a fost încorporat în armată, unde a servit până la sfârșitul războiului. În timpul serviciului a vizitat Parisul și Londra, învățând mai multe despre arta și stilul european.

După război, Lichtenstein s-a întors în Ohio, unde și-a terminat studiile și a acceptat un post de profesor, întorcându-se la New York în 1957. Odată ajuns acolo, a acceptat un post de profesor asistent la Universitatea de Stat din New York. A predat design industrial. Se crede că în această perioadă Lichtenstein a folosit pentru prima dată desenele animate și benzile desenate ca sursă de inspirație pentru lucrările sale. În 1960 s-a mutat la Douglass College din cadrul Universității de Stat din New Jersey, unde l-a cunoscut pe Allan Kaprow, care l-a inspirat să se concentreze asupra benzilor desenate ca sursă de material.

Prima sa pictură pop art

În 1961, Lichtenstein a pictat „Look Mickey”, care este recunoscută drept prima sa pictură pop art, consolidându-l ca artist definitoriu al epocii și propulsându-l spre o recunoaștere largă. În 1960 a fost angajat de dealerul de artă Leo Castelli. În 1996, Lichtenstein a fost ales ca unul dintre cei cinci artiști care au reprezentat SUA la Bienala de la Veneția.

Pentru picturile comice ale lui Lichtenstein, acesta folosea adesea patru culori de vopsea de bază care reflectau culorile disponibile tipografiilor de ziare și reviste. De asemenea, a folosit adesea puncte pentru a-și colora picturile, un sistem cunoscut sub numele de sistemul de puncte Ben Day și utilizat de ziare pentru a mări gama și efectul culorilor pe care le aveau la dispoziție.

La apogeul carierei sale, Lichtenstein a realizat mai multe lucrări care erau inspirate din benzi desenate. Benzile desenate căpătaseră popularitate în anii 1950 și deveniseră rapid simboluri ale unei piețe de consum în ritm rapid și ale unui public de consumatori destul de generic și pasiv. Acestea ofereau referința simbolică perfectă pentru perspectiva pop art a lui Lichtenstein.

Lichtenstein se concentra pe o anumită imagine sau detaliu din benzile desenate și le recrea în lucrările sale, cu mici ajustări. Lucrările sale pot părea simple la prima vedere, dar sunt exigente din punct de vedere tehnic. El a folosit desenul, trasarea, pictura, variate tușe de pensulă și desene lineare. Spre deosebire de benzile desenate originale, care erau reproduse și tipărite rapid, lucrările sale sunt adesea minuțios detaliate și atent create.

Unora nu le place pentru că pare „detașat” sau „rece” – el nu pare să-și încarce picturile cu nicio emoție sau experiență personală. Pe de altă parte, altora nu le place pentru că este prea accesibil – prea banal.

Lucrările lui Lichtenstein par simple, dar provoacă privitorul în moduri unice, neașteptate. Ea sfidează clasificarea. Este complexă în lipsa ei de complexitate și cu totul unică, deși a fost copiată în întregime din alte surse. Nu o putem localiza și ne sfidează așteptările.

Imaginile din benzile desenate cu care s-a jucat Lichtenstein sunt întruchiparea artei demne de dispreț, lowbrow. Este produsă în masă, creată pentru plăcerea publicului și pentru câștig comercial. Împrumutând imagini din acestea și prezentându-le pe pereții unei galerii, create de mâna unui artist talentat, Lichtenstein a cerut lumii artei să se reconsidere, să pună întrebări dificile și să iasă din zona sa de confort.

În ultima parte a carierei sale, Lichtenstein s-a îndepărtat de imaginile din benzile desenate, deși a continuat să folosească semnătura Ben Day dot în majoritatea lucrărilor sale. Punctele implicau reproducerea sau industrializarea, dar, la fel ca în cazul operelor sale din benzile desenate, ele ne-au creat așteptări de simplitate și producție în masă, doar pentru a le spulbera. Erau produse manual, create cu minuțiozitate.

Lichtenstein a murit în 1997, după ce a contractat o pneumonie, la vârsta de 73 de ani.

Foto credit: „Nurse”, Roy Lichtenstein (c) Christie’s

nl image

Descoperă arta alături de noi – abonează-te acum!

Artă, artiști, frumusețe și istorii inedite..
Abonează-te la newsletter pentru o selecție curatoriată de povești din lumea artei și a frumuseții care ne înconjoară.

Nu trimitem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.