
Silvia Trăistaru, desene tandre despre dragoste și viață
„Desene tandre despre Dragoste și Viață · MRV”, expoziție cu lucrări recente ale artistei Silvia Trăistaru, este vernisată în 8 noiembrie, în Camera 30 de la Atelierele Malmaison, unde poate fi văzută până la 6 decembrie 2025.
Vernisajul expoziției curatoriate de Adriana Oprea, istoric de artă, are loc în cadrul evenimentului Malmaison Open Doors.
Despre creațiile ei recente, curatoarea spune: „Silvia Trăistaru pune la lucru elemente de instrumentar vizual și scriptic – linie, semn, urmă, desen, pictură, cameră foto, textil, instalație, cuvânt și text – pentru a vorbi despre conștiință ecologică, avort și maternitate, corp, embodiment tehnologic și medii digitale, subconștient și suprauman”.
Ea își construiește imaginile recurgând la desen, care constituie „nucleul demersului său artistic, instrumentul prin care își dezvoltă gândirea vizuală”, și la cuvânt – element prim al ultimelor ei serii de lucrări, în care hașura face parte dintr-un mai amplu repertoriu tehnic prin care se întrezăresc, ca într-o captură psihică involuntară, analogii vizuale proprii unui întreg univers de experiență personală.
Desenul și cuvintele o ajută să elucideze aceste analogii și trasee, să edifice itinerarii, urme, hărți, configurații personale și geografie, teritorii afective și mici continente intime ale subconștientului, mai afirmă curatoarea Adriana Oprea. Hârtia și textilul, dar și camera fotografică îi oferă sprijin pentru elaborarea unor imprinturi și problematizări ale memoriei. Ele susțin o imagerie care tematizează atât în cheie critică, cât și emoțională – în acest caz sinonime -, experiențe umane limită, zone ale crizei în relația individuală cu sisteme trans-personale (natura, corporalitatea și finitudinea vieții, animalicul, non/supra-umanul).
„O incursiune spre care au condus-o ultimele cicluri de desene este într-unul din cele mai contestate, reprimate, problematice și problematizate areale în arta contemporană, față de care aceasta funcționează în sine antagonic, iconoclast, subversiv, intens critic. Însă nu deconstrucția religiosului o interesează direct pe Silvia Trăistaru, deși propria-i poziționare față de subiect este ambivalentă, complexă, progresivă și procesuală, clădită pe întregi perioade, mai vechi și mai recente, de experiență de viață și artă. Conceptualismul sensibil la social și traumatic al tematizărilor ei anterioare face acum referire deschis – ca și cum s-ar fi cristalizat și și-ar fi schimbat încărcătura sub impactul noii tematici legate de spiritual și religios – la empatie, gratitudine, prezență, univers, credință și moarte. De aceea Camera 30 a Atelierelor Malmaison expune portrete grafice zugrăvite prin referire la nume de cult religios, cu ajutorul aceluiași limbaj de bază al scrierii și desenului aparent narativizate, dar de fapt transformate în declarații de atașament și embleme ale reculegerii. Pornind de la cuvinte, practica Silvia Trăistaru creează palimpseste vizuale care trădează și transcriu, ca prin forța unor efigii neintenționate, analogii suprapuse între experiențe sau imagini recognoscibile și invizibil”, notează Adriana Oprea.
Despre Silvia Trăistaru
Silvia Trăistaru (n. 1979) este o artistă vizuală și restauratoare independentă, cunoscută pentru practica sa interdisciplinară, care îmbină pictura, desenul, fotografia și textilele. Din 2021 face parte din comunitatea artistică de la Atelierele Malmaison din București, unde își desfășoară activitatea în Camera 30.
În 2005, a fondat STart CONSERVATION, studio axat pe artă modernă și contemporană, valorificând formarea sa în Conservare-Restaurare la Universitatea Națională de Arte din București. Colaborează cu colecții private, galerii și case de licitație din România și Europa, reușind să îmbine universul intelectual artistic cu rigoarea protejării patrimoniului cultural.
Camera 30/ Atelierele Malmaison este atelierul și spațiul de expunere pentru noile proiecte ale artistei.
Foto: Silvia Trăistaru, „EFREM (Părintele Efrem)”, creioane colorate pe hârtie, 28 x 42 cm, 2024 (Germania)










