
„Sommarnöje”, de Anders Zorn, o odă acvatică scandinavă
Este cel mai scump tablou din Suedia: în iunie 2010, un colecționar suedez a plătit peste 3 milioane de euro la licitație pentru „Sommarnöje” („Swedish for Summer Delight or Summertime Fun”) (1886).
Un adevărat instantaneu scandinav, această acuarelă rămâne una dintre cele mai frumoase lucrări ale pictorului, portretistului și tipografului suedez Anders Zorn (1860-1920), puțin cunoscut astăzi.
Pe un ponton de lemn se află o tânără cu un profil rafinat. Îmbrăcată în stilul burghez al secolului al XIX-lea, cu o rochie albă de vară și o pălărie asortată, frumoasa femeie este concentrată: înfășurându-și juponul cu ambele mâini, ea așteaptă momentul potrivit pentru a sări în barcă în timp ce aceasta se apropie de ponton.
Pentru această scenă de gen, Anders Zorn l-a reprodus pe pilotul Carl Gustav Dahlberg purtând o pălărie de paie uzată și pe propria soție, membră a clasei de mijloc superioare din Stockholm.
Portretul unei femei iubite
Pictorul schițează cu tandrețe iubitoare silueta Emmei Lamm, urcată pe acest ponton ca o icoană grațioasă pe piedestalul său. Se întâmpla la doar câteva luni după ce artistul, în vârstă de 26 de ani, s-a căsătorit cu ea în octombrie 1885, după ce se logodiseră în secret (situația sa nu îi permitea încă să fie acceptat de socrii săi) în 1881. Pentru a surprinde naturalețea unei scene sau a unei mișcări, pictorul îi cerea adesea să își suspende mișcările pe durata unei acuarele: în aceeași vară, când rochia ei s-a prins într-un tufiș de spini, el și-a scos uneltele în loc să o ajute.
Vara în Scandinavia
Mare gri, cer înnorat, lumină albă: vara pare răcoroasă pe insula Dalarö, o stațiune balneară din arhipelagul Stockholm, unde apele limpezi ale lacurilor și ale Mării Baltice, eliberate de gheață la sfârșitul lunii mai, atrag în fiecare an un număr mare de turiști. Prin acest motiv – întipărit în mintea tuturor scandinavilor – al pontonului care se sfârșește în marea gri deschis, aproape blândă, suedezul aduce un omagiu melancoliei senine a țării sale, în care se întoarce în fiecare vară. După ce a locuit la Londra și la Paris, s-a stabilit definitiv în Mora, satul său natal de pe malul lacului Siljan, pentru a duce o viață simplă, aproape de natură.
Virtuozitate acvatică
Reprezentările realiste ale apei, un element central al culturii nordice, realizate de Zorn i-au impresionat pe contemporanii săi. Format de acuarelistul Egron Lundgren, acest pasionat de patinaj a folosit toate fațetele acuarelei și suprapunerile complexe pentru a „pune în perspectivă valurile și bălțile”: pe un fond de diferite nuanțe de verde, maro și gri, pictorul a aplicat un voal alb cu contururi neregulate pentru a reprezenta agitația luminoasă și scânteietoare de la suprafața apei. El delimitează reflexiile întunecate ale bărcii și ale pontonului. De la Stockholm la Veneția, trecând prin Cornwall și Constantinopol, artistul nu a încetat niciodată să fie interesat de aceste efecte acvatice.
Precizie fotografică
Cu o claritate impecabilă, „Sommarnöje” demonstrează o mare atenție la detaliile realiste, până la cuiele minuscule bătute în coca bărcii. Barcagiul pare să privească în obiectivul unui fotograf, iar una dintre vâsle este tăiată de cadru ca într-un instantaneu: este ușor de ghicit că Zorn folosește adesea fotografia drept model. În același an, în Franța, impresionistul Claude Monet, cu douăzeci de ani mai în vârstă decât el, a pictat „ Femme à l’ombrelle tournée vers la gauche”. Silueta în rochie de vară și prospețimea aerului liber sunt prezente. Dar stilul este cu totul diferit, mult mai difuz. Nici impresionist (prea târziu!), nici modernist (prea devreme!), Zorn traversează două secole, ilustrând trecerea de la o epocă la alta.