Spectacolul naturii cu stoluri de gâşte albe, în litografii de Jean Paul Riopelle expuse pentru prima dată în România / galerie foto
Stoluri de gâşte albe, contorsionate sau fantomatice, pe fundal alb, surprinse din diferite unghiuri în rezervaţia Cap Tourmente de cel mai cunoscut artist plastic canadian, Jean Paul Riopelle, fac obiectul primei expoziţii a artistului în România, „Bestiar volant”, organizată la Muzeul de Artă Recentă.
Jean Paul Riopelle (1923-2002) are o operă artistică, realizată în Canada și în Franța, inclusă, în perioada anilor 60-70, în curentul expresionismului abstract de orientare lirică și informală. Membru al mișcării artistice Automatistes (Automatici), este unul dintre semnatarii Manifestului Refus global – care promova depășirea schemelor tradiționale ale figurației. Imensitatea operei sale l-a plasat timp de decenii în vârful generației de artiști care au revitalizat pictura după cel de-al Doilea Război Mondial.
Oază propice creației
În strânsă cooperare cu comisara expoziției Yseult Riopelle – Chevalière de l’Ordre des Arts et des Lettres, France, artistă pluridisciplinară, fiica și autoarea Catalogue Raisonné al operei lui Jean Paul Riopelle – cele 24 de lucrări selectate au fost realizate în perioada 1981-1984 la Cap Tourmente, o rezervație naturală din Québec, Canada.
Jean Paul Riopelle a regăsit la Cap Tourmente o oază propice creației, unde a observat, studiat și descris, ca un veritabil artist-cercetător, viața, aspectul, relațiile și formele abstracte create pe cer de imensele stoluri de gâște albe.
Pentru o mai bună contextualizare a operei lui Jean-Paul Riopelle, MARe a inserat în expoziție filmul documentar „Les oies de Jean Paul Riopelle”.
În Cap Tourmente, artistul reușește, printr-un limbaj artistic caracteristic, să tranziteze spre o inspirație naturalistă. O parte din lumea reală se transpune în creație literară. Litografiile „Cap Tourmente” oscilează între simulare și sugestie. Imaginea devine martora senzațiilor și a spațiilor disparate. Pasărea pare să fie într-o continuă mișcare. Compoziția accentuează atât schimburile între concret și sugestiv, cât și tensiunea între tangibil și ilizia optică.
„Expoziția permite descoperirea unui artist internațional major, expus pentru prima dată în România, descoperirea unei tematici specifice și a unui teritoriu cu totul aparte într-un context actual de mare relevanță, acela al schimbărilor climatice și al impactului acestora asupra diversității vieții și a ecosistemelor sensibile”, spune Erwin Kessler, director MARe.
Expoziţia va fi deschisă până la 17 august.