Statutul și sexualitatea femeii în Vest și în lumea musulmană, într-o dublă expoziție Harun – Sisea / galerie foto
Statutul femeii în Vest și în lumea musulmană este explorat de două artiste cu origini diferite, însă cu viziuni complementare. Najaax Harun și Ioana Sisea aduc laolaltă normele societății, pe care le abordează atât în pictură, cât și în ceramică, și viețile secrete ale femeilor.
Unsprezece lucrări de pictură și o instalație care are în centru un mire înconjurat de 23 de soațe ocupă spațiul recent renovat al Galeriei Catinca Tăbăcaru.
Najax Harun (n. 1995) dezvăluie, așa cum se și numește expoziția ei, „Hagoogtir”, identitatea femeii în Somaliland, locul de origine a artistei, dar și sexualitatea subiectelor ei. Picturile sunt bazate pe experiențe proprii, ca martoră la persistența normelor sociale învechite în generația post război civil.
Viața în Somaliland, națiune care încă așteaptă recunoașterea internațională și care se confruntă cu structurile patriarhale opresive adesea înțelese greșit ca norme culturale, e redată prin imagini evocatoare de artista aflată acum la prima expoziție solo.
În același timp, în spațiul de proiect al galeriei, Ioana Sisea (n. 1988), care a expus la Londra și Berlin, între altele, revine la București cu un nou corp de ceramică ce ironizează cultul celebrității. „Previous Engagements”, pentru care s-a folosit de tehnici tradiționale și elemente contemporane, este inspirată de videoclipul „Falling Back” al lui Drake, în care cântărețul se căsătorește cu 23 de femei.
Cele două artiste încearcă să demonteze dominația masculină sistemică, de la constrângerile unor sisteme de credințe rigide la obiectivarea omniprezentă a femeilor în cultura pop occidentală, expunând adevăruri tulburătoare din toate culturile.
Expozițiile pot fi vizitate la Galeria Catinca Tăbăcaru până la 3 noiembrie, de miercuri până sâmbătă, de la ora 12:00 la 18:00.