
Tablou pictat de o artistă olandeză, expus după trei secole la Rijksmuseum
Un tablou pictat de Maria van Oosterwijck este expus într-un muzeu din Amsterdam, după mai bine de trei secole.
În secolul al XVII-lea, Van Oosterwijck se număra printre cei mai importanți pictori ai orașului; Rachel Ruysch și Willem van Aelst îi erau colegi, iar operele sale cu naturi moarte erau colecționate de regi și împărați europeni. Timpul, schimbarea modei și supravegherea bazată pe gen i-au întunecat reputația. Însă, acum Rijksmuseum a prezentat recent achiziția „Vanitas Still Life” (cca. 1690), devenind astfel a doua instituție olandeză, după Muzeul Mauritshuis din Haga, care se mândrește cu o lucrare de van Oosterwijck.
La prima vedere, este o natură moartă vanitas destul de standard, un gen axat pe natura trecătoare a vieții. Un buchet de trandafiri, lalele și iriși este așezat pe o masă de marmură. În apropiere, se află un craniu, o pereche de portocale și o biblie legată în piele. Normalitatea se evaporă la o privire mai atentă. Floarea-soarelui pare să se ridice și să se holbeze la craniu, ca și cum ar fi într-un concurs de priviri cu moartea. Tablete care conțin cele zece porunci sunt gravate de la dreapta la stânga într-o ebraică impecabilă. Există un instrument de lemn folosit de leproși pentru a-i avertiza pe ceilalți de prezența lor.
Foaia de hârtie luminată care atârnă pe marginea mesei este singulară. Este o cheie, una care explică aproape fiecare element al tabloului prin versete biblice la care se face referire. Craniul, de exemplu, ar trebui înțeles prin Romani 5:12: „de aceea, după cum printr-un singur om a intrat păcatul în lume și moartea prin păcat; și astfel moartea a trecut peste toți oamenii, pentru că toți au păcătuit”.
Van Oosterwijck era profund religioasă (tatăl și bunicul ei erau amândoi slujitori ai bisericii) și oferă aici o predică prin intermediul simbolurilor pictate. Privitorii devotați ar fi cunoscut instinctiv mesajele la care se face referire.
„Picturile Mariei van Oosterwijck sunt excepțional de rare din cauza volumului limitat de lucrări pe care le-a lăsat posterității”, a declarat Taco Dibbits, directorul Rijksmuseum. „Suntem încântați că, prin acest tablou, îi putem oferi locul de onoare pe care îl merită”.
Van Oosterwijck a realizat 30 de lucrări
În 2021, Rijksmuseum a înființat un proiect de cercetare dedicat extinderii prezenței artistelor în muzeu prin expoziții, un simpozion anual și achiziții – achizițiile anterioare includ lucrări ale portretistei olandeze de la începutul secolului Thèrése Schwartze și ale artistei americane contemporan Carrie Mae Weems.
În ciuda speranței fondului de a achiziționa o Van Oosterwijck, aceasta a fost o pictoriță lentă și meticuloasă și a realizat doar aproximativ 30 de lucrări în timpul vieții sale.
În 2023, fondul a achiziționat „Vanitas Still Life” pentru 1,3 milioane de euro (1,4 milioane de dolari) de la un colecționar german – o sumă mică în comparație cu 175 de milioane de euro (198 de milioane de dolari) plătite de guvernul olandez pentru a păstra în țară lucrarea „The Standard Bearer” (1636) a lui Rembrandt. Cu toate acestea, vanitas este remarcabilă și este una dintre cele doar două astfel de picturi ale lui Van Oosterwijck. Cealaltă a fost cumpărată de la ea de împăratul habsburgic Leopold I și se află în Muzeul Kunsthistorisches din Viena.
Au urmat luni de cercetare și restaurare. Folosind fluorescența cu raze X și macroraze X (care ajută la identificarea distribuției substanțelor chimice), cercetătorii au putut urmări modificările operate de van Oosterwijck: florile au fost rearanjate, clepsidra a fost îndepărtată, șarpele a dispărut. O concluzie? Artistul a lucrat și a refăcut tabloul ani de zile. În cele din urmă, au fost îndepărtate lacurile galbene și vopseaua de la restaurările anterioare, pentru a o readuce, potrivit muzeului, cât mai aproape de starea sa originală.
Pictura este acum expusă în Galeria de Onoare a muzeului, nu departe de portretul artistei realizat de Wallerant Vaillant.
Foto credit: Rijksmuseum