
Tablouri „ploioase”, în culorile lui Dărăscu, Luchian, Petraşcu, Câlţia, Ghenie
Fie că sunt acuarele, uleiuri pe pânză sau carton, peisajele cu ploaie sau după ploaie au un farmec aparte. Dărăscu, Luchian, Petrașcu, Câlția, Piliuță, Ghenie au demonstrat-o cel mai bine.
„După ploaie la Băneasa”, acuarelă pe hârtie, semnat de Ștefan Luchian, reprezintă o periferie de oraș, cu câțiva pomi înfrunziți și ochiuri de apă în stânga. Tabloul este clasat Tezaur.
În licitația din 30 martie, Pictură și Grafică, a casei Alis, pastelul „Piața Universității pe ploaie”, de Emilian Lăzărescu(1878-1934) are un preț de pornire de 2.900 de lei.
Nicolae Dărăscu a pictat „Calea Victoriei pe ploaie”, în 1918.

„Calea Victoriei pe ploaie (detaliu)”, Nicolae Dărăscu
Dărăscu a pictat mai multe variante cu Calea Victoriei pe ploaie, amintind de maniera impresionistă tipică lui Monet, de a surprinde natura printr-un studiu al luminii, fie ea influențată de momentul zilei, fie de atmosferă.
Momentele de după ce picăturile de apă s-au „revoltat” prin orașe, a fost surprins de Petrașcu sau Piliuță.
Gheorghe Petrașcu cu al său „Pe plajă, după ploaie”, a creat un peisaj în culori de gri, albastru și maro, în timp ce Constantin Piliuță cu „După ploaie” redă un peisaj „lăptos”.

„După ploaie”, Constantin Piliuță

„Pe plajă după ploaie”, de Gheorghe Petrașcu
„Zi cu ploaie” a pictat și Ștefan Câlția, în 2019. Opera a făcut parte din expoziția „Noul Uroborus” de la AnnArt Gallery.

Un alt stil de a sugera ploaia îl are Adrian Ghenie, într-un tablou cu simboluri puternice.
„The Bridge”, ulei pe pânză, pictat şi datat Adrian Ghenie în 2015, licitat la Christie’s arată silueta unui bărbat pe un pod, care aminteşte de tabloul „Le Pont de l’Europe” al lui Gustave Caillebotte şi de celebrul „The Scream” al lui Edvard Munch.

„The Bridge”, Adrian Ghenie, Christie’s
Verdele podului și galbenul câmpului din fundal sunt culori mai stinse decât cele din alte lucrări, însă metoda lui Ghenie de picurare și răzuire, precum și suprapunerea de linii gri, ușoare, care seamănă cu dungi de ploaie, conferă lucrării o atmosferă sumbră.
Foto: Artmark, Calea Victoriei pe ploaie”, Nicolae Dărăscu