„Tatra. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” deschide primul Sezon Cultural Polonia-România
„Tatra. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” deschide, în 21 iunie, la Muzeul Național Brukenthal, primul Sezon Cultural Polonia-România. Este prezentată opera a trei artiști care au jucat un rol major în cultura și arta poloneză din secolele al XIX-lea și al XX-lea – Andrzej Wróblewski, Mieczysław Karłowicz și Leon Wyczółkowski.
Expoziția, găzduită anul trecut de Muzeul de Artă și Tehnică Japoneză Manggha din Cracovia, va fi prezentată acum la muzeul din Sibiu într-o nouă versiune.
Vernisajul va marca inaugurarea primului Sezon Cultural Polonia-România, desfășurat în perioada 2024 – 2025, al cărui obiectiv este să dezvolte și să consolideze colaborarea culturală între cele două țări. Expoziția poate fi vizitată până la 1 septembrie 2024.
Sezonul va cuprinde expoziții, spectacole de teatru, concerte, lansări de carte și diferite prezentări. Va aduce în prim-plan efervescența creativă a scenelor artistice din cele două țări.
Printre lucrările prezentate în „Tatra. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” se numără: o serie de tușuri de Andrzej Wróblewski (din 1952-1953) cu priveliști ale Munților Tatra – cel mai înalt masiv din Munții Carpați – și abstracțiuni geometrice ale artistului din 1948, gravuri originale ale peisajelor montane de Mieczysław Karłowicz și gravuri de Leon Wyczółkowski din primul deceniu al secolului XX-lea, inspirate de estetica japoneză, inclusiv probe de artist unice. Operele acestor trei artiști au ca element comun capacitatea de a traduce în limbaj vizual senzațiile rezultate din experiențele montane.
Lucrările reunite în expoziție provin din opt colecții private, de la Muzeul Național din Cracovia, de la Muzeul de Artă și Tehnică Japoneză Manggha și de la Muzeul Tatra Dr. Tytus Chałubiński din Zakopane. Fotografiile lui Mieczysław Karłowicz vor fi expuse prin amabilitatea Centrului de Turism Montan al Societății Poloneze de Turism din Cracovia, unde sunt păstrate în cele mai bune condiții.
Coordonatorii proiectului sunt prof. Anna Król, dr. Magdalena Ziółkowska și Wojciech Grzybała.
Munții – subiect de expresie artistică
Canonul motivelor artistice monumentale include munții, care au fost și continuă să fie o sursă de inspirație creativă pentru mulți artiști crescuți în cultura occidentală și în tradiția orientală deopotrivă.
La Zakopane, până în prezent cea mai cunoscută localitate din Tatra, avea să vină Mieczysław Karłowicz din Varșovia în adolescență, cel mai probabil cu aparatul său de fotografiat. Andrzej Wróblewski a descoperit Munții Tatra fiind deja student la Academia de Arte Frumoase din Cracovia, imediat după repatrierea sa din Vilnius. Leon Wyczółkowski, pe de altă parte, a vizitat regulat Zakopane și Munții Tatra între anii 1896 și 1913, documentând scene din viața muntenilor, portretizând ghizi montani celebri și peisaje din Tatra. Destinele a doi dintre acești artiști, Wróblewski și Karłowicz, aveau să se împletească, de asemenea, prin moartea prematură și tragică în munți.
Activitatea fotografică a lui Karłowicz prezentată în expoziție cuprinde doar trei ani, 1906 – 1908, perioadă în care compozitorul a realizat 127 de fotografii, pe care le-a așezat în albume atent pregătite și adnotate cu scrisul său de mână, păstrate în prezent în Biblioteca Centrală Montană a Societății Poloneze de Turism din Cracovia.
Mulți pictori polonezi din perioada modernistă au creat vederi sintetice și expresive ale Munților Tatra. Cele mai frumoase și cele mai importante au fost realizate de Wyczółkowski, care se inspira din xilogravurile color japoneze (imaginile lumii trecătoare) – subliniază Anna Król, curator al Muzeului de Artă și Tehnică Japoneză Manggha, autoare a numeroaselor articole despre lucrările artiștilor prezentați în cadrul expoziției și, de asemenea, co-curator a acesteia.
Expoziția este însoțită de un catalog bogat ilustrat, în engleză și română, precum și de monografia „Andrzej Wróblewski. Exhibiting”, ai cărei inițiatori sunt Magdalena Ziółkowska și Wojciech Grzybała de la Fundația Andrzej Wróblewski.