
Trei capodopere destrămate și reunite
Capodopere ale unora ca Édouard Manet, Paul Cézanne și Cornelis de Vos au fost destrămate – fie de artiști, fie de proprietarii lucrărilor – apoi reasamblate, aduse împreună, chiar dacă doar pentru scurt timp.
Datorită eforturilor istoricilor de artă și curatorilor, expoziții din întreaga lume au reunit piese separate de mult timp, permițând publicului să vadă aceste lucrări așa cum au fost concepute inițial, în unele cazuri pentru prima dată după secole.
„Au café” și „Corner of a Café-Concert”
În 1874, pictorul francez Édouard Manet a început să lucreze la un tablou care descria o scenă obișnuită din viața de noapte din Paris. Compoziția, care prezenta clienți, barmanițe și balerine, nu era pe placul pictorului. După mai multe încercări eșuate de a rezolva problemele, acesta a împărțit pânza în două, creând două capodopere separate, intitulate „Au café” și „Corner of a Café-Concert”.

Au café
Ele au rămas separate până în 2025, când au fost expuse una lângă alta la Galeria Națională din Londra.

Corner of a Café-Concert
Spre deosebire de cele două, „The Execution of Maximilian/ L’exécution de Maximilien”, pictată de Édouard Manet în perioada 1867 – 1868, a fost tăiată în patru și bucățile recuperate (de Edgar Degas) au fost aduse împreună, însă deteriorate. Acum, sunt expuse la același muzeu londonez.
„Montagne Sainte-Victoire” și „Paysage en Provence”
Două peisaje de Paul Cézanne decupate din aceeași foaie de hârtie au fost reunite 140 de ani mai târziu. Este vorba despre „Montagne Sainte-Victoire” și „Paysage en Provence”.
De-a lungul carierei remarcabile, pictorul impresionist francez a creat aproximativ 2.100 de lucrări de artă pe hârtie. Când Fabienne Ruppen, istoric de artă la Universitatea din Zurich, a efectuat o analiză pe 1.400 dintre aceste lucrări, a observat că marginile rupte ale două dintre ele păreau să se potrivească, ceea ce sugerează că au fost realizate inițial pe o singură foaie.

La montagne Sainte Victoire, The Courtauld Gallery
Acest indiciu a fost revelator, întrucât Cézanne nu-și data sau nu-și filigrana de obicei lucrările. Imaginile în cauză, două peisaje în acuarelă intitulate „Montagne Sainte-Victoire” și „Paysage en Provence”, au fost ulterior reunite în cadrul unei expoziții din 2019 la galeria de artă Luxembourg & Dayan din Londra, intitulată „Reconstructing Cézanne”.

Paysage en Provence, foto Elmer de Haas
Portret de familie
Un tablou din 1626 al pictorului flamand Cornelis de Vos expus la Galeria Națională a Danemarcei înfățișează un tată și un fiu. Fiind îndepărtată rama, specialiștii au putut remarca brațul cu manșetă al unei alte figuri care iese din imagine.

Nivaagaard Collection
Ei și-au dat seama că acesta aparține unei alte capodopere a lui Cornelis, „Portretul unei femei”, datat în același an cu „Tatăl și fiul”. Echipa a descoperit astfel că aceste două capodopere binecunoscute făceau parte inițial din aceeași imagine. Cum și de ce familia a fost destrămată rămâne neclar; este posibil să se fi întâmplat în secolul al XIX-lea, presupun experții. O expoziție din 2023 le-a reunit în cele din urmă pe toate patru după secole.

Nivaagaard Collection