Trei sute de ani de pictură flamandă în expoziția „Sfinți, păcătoși, îndrăgostiți și nebuni” de la MMFA din Canada
Expoziția „Saints, Sinners, Lovers and Fools”/ „Sfinți, păcătoși, îndrăgostiți și nebuni” de la Montreal Museum of Fine Arts (MMFA) reunește capodopere semnate de Hans Memling, Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck, Jacob Jordaens și Michaelina Wautier, printre mulți alții.
Abordând teme care au fascinat omenirea din timpuri imemoriale, „Saints, Sinners, Lovers and Fools” invită privitorul să descopere aproximativ 150 de lucrări și obiecte de artă.
Provenind în cea mai mare parte din remarcabila colecție de artă flamandă a Fundației Phoebus, aceste lucrări transpun vizitatorul în Țările de Jos din perioada 1400 – 1700, într-o perioadă dinamică de dezvoltare socială, științifică, economică și artistică.
Această expoziție co-organizată de Muzeul de Artă din Denver și Fundația Phoebus din Anvers, Belgia, pune în lumină capodoperele flamande pentru a dezvălui un trecut care sună adevărat și astăzi.
Umor, morală și distracție
Expoziția începe cu arta religioasă din secolul al XV-lea și începutul secolului al XVI-lea. Operele de artă pline de simbolism și detalii încântătoare oferă vizitatorilor o apreciere a modului în care cetățenii flamanzi foloseau imaginile pentru a interacționa cu puterile superioare, pentru a construi o comunitate și pentru a-și asigura moștenirea. Există, de asemenea, un grup de picturi înfățișând nebuni și comportamente prostești, care arată modul în care artiștii au folosit umorul atât pentru a face morală, cât și pentru a distra.
O selecție de lucrări și obiecte din secolul al XVII-lea evidențiază importanța Flandrei ca centru cosmopolit de comerț și inovație, atât științifică, cât și artistică. Instrumentele de navigație și hărțile se alătură capodoperelor realizate de artiști de renume mondial precum Rubens și Van Dyck, ale căror stiluri dramatice de pictură exprimau emoțiile intense ale unei societăți afectate de război și instabilitate politică.
Expoziția se încheie într-un spațiu imersiv inspirat de Kunstkammern, sau cabinete de artă; colecții de artă de elită găsite în casele clasei de mijloc și de sus în această perioadă. Reprezentate adesea în picturi de epocă, dintre care câteva exemple sunt prezentate aici, aceste spații prefigurează muzeul.
Prezentarea de la Montreal, deschisă până la 20 octombrie, este completată de selecții din renumita colecție de artă flamandă a MMFA.
Foto credit: Phoebus Foundation, Peter Paul Rubens and Workshop (1577-1640), „Diana Hunting with Her Nymphs”, circa 1636-1637