Un aristocrat pudic a cenzurat un nud de Gentileschi. Un muzeu italian a dezvăluit lucrarea originală
Un aristocrat pudic a cenzurat în urmă cu 400 de ani un nud pictat de Artemisia Gentileschi, iar recent, cu ajutorul tehnologiei, un muzeu italian a dezvăluit cum arăta lucrarea originală.
În urmă cu mai bine de patru secole, artista barocă italiană Artemisia Gentileschi a pictat prima sa lucrare comandată la Florența, decorând tavanul Casei Buonarroti – cândva casa maestrului renascentist Michelangelo – cu un nud feminin intitulat „Alegoria înclinării”. Nici jumătate de secol mai târziu, figura a fost cenzurată – țesături de culoare albastră ascunzând forma originală.
Datorită imagisticii și a unor instrumente de diagnosticare, curatorii au dezvăluit virtual compoziția originală a lui Gentileschi în toată splendoarea ei. Figura recreată este vedeta expoziției „Artemisia în muzeul lui Michelangelo”, Casa Buonarroti.
Expoziția este rezultatul proiectului „Artemisia UpClose”, un efort de 1 an pentru a studia pictura, precum și pentru a o restaura – activitate desfășurată în interiorul galeriilor muzeului, la vederea vizitatorilor.
Michelangelo Buonarroti cel Tânăr, nepotul celebrului artist, a fost cel care a angajat-o inițial pe Gentileschi, în 1618. Dar în 1684, strănepotul său, Leonardo da Buonarroto, nu se simțea confortabil să-și expună soția și copiii la o formă feminină goală și l-a angajat pe Baldassarre „Il Volterrano” Franceschini să adauge picturii niște materiale pentru a ascunde părțile intime ale figurii.
„Posibilitatea de a «dezveli» virtual această figură, dezvăluind imaginea pictată inițial de Artemisia, a transformat o restaurare «obișnuită» într-o căutare pentru a descoperi femeia din spatele voalurilor”, a declarat Wayne McArdle, co-fondator al Calliope Arts, o organizație non-profit britanică dedicată contribuțiilor istorice ale femeilor la cultură, care a co-sponsorizat proiectul. O finanțare suplimentară a venit din partea colecționarului britanic Christian Levett, fondatorul Musée d’Art Classique de Mougins, în apropiere de Cannes, care va fi redeschis anul viitor sub numele de Femmes Artistes du Musée de Mougins.
Ce au descoperit restauratorii
„Straturile care cenzurează nu vor fi înlăturate, din două motive”, a spus restauratorul-șef Elizabeth Wicks. „În primul rând, îndepărtarea straturilor groase de vopsea de ulei aplicate de Il Volterrano la mai puțin de cinci decenii de la original ar putea pune în pericol glazura delicată a Artemisei aflată chiar sub suprapictură. În al doilea rând, voalurile au fost aplicate de un artist important al barocului târziu și fac acum parte din istoria picturii”.
Oamenii de știință din domeniul restaurării au analizat pictura – pe care curatorii au îndepărtat-o de pe tavan pentru prima dată în istoria sa – cu un piaptăn fin, examinând fiecare nanometru și fiecare strat subțire de vopsea. Un reflectograf a permis accesul sub voaluri, iar analiza chimică a permis identificarea fiecărui pigment folosit de artist.
Aceștia au descoperit pentimenti, semnele umbrite ale modificărilor aduse compoziției de artistă în timpul procesului de pictură, precum și adăugările ulterioare ale lui Il Volterrano.
După o curățare atentă pentru a îndepărta secole de murdărie și praf, se putea vedea și buricul figurii feminine și, pe gambă, o amprentă înghețată în timp de la crearea lucrării. „Amprenta a fost făcută când vopseaua originală era umedă și este foarte probabil să fie a Artemisiei însăși”, a adăugat Wicks.
Lucrarea, expusă în ambele variante
Pentru a stabiliza pictura istorică pentru viitor, restauratorii au aplicat două seturi de benzi de pânză pe perimetrul pânzei originale și au lucrat pentru a consolida straturile de vopsea și pentru a corecta orice distorsiuni ale suprafeței după ce a fost atârnată în mod neconvențional de tavan timp de patru secole. În plus, au transferat pictura pe un cadru extensibil pentru a controla mai bine tensiunea pânzei.
Cu toate acestea, în expoziția actuală, vizitatorii pot vedea pictura la nivelul ochilor – figura alegorică atât în forma sa originală, cât și în cea cenzurată.
Expoziția examinează și lucrarea lui Gentileschi în contextul celorlalte lucrări pe care Buonarroti cel Tânăr le-a comandat pentru tavan ca o celebrare a virtuților lui Michelangelo, însă obiectivul principal al ei este de a o celebra pe Artemisia Gentileschi, pentru care aprecierea a crescut în ultimii ani, nu numai pentru succesul profesional și talentul său artistic, ci și ca femeie care a trebuit să depășească o tragedie personală. Expoziția este însoțită de o nouă carte, „Artemisia UpClose”, apărută la Florentine Press, și de o serie de conferințe viitoare.
Credit foto: Casa Buonarroti