Un judecător din SUA a respins cererea de revendicare a tabloului „Sunflowers”, de Van Gogh, deținut de o companie japoneză
Un judecător federal american din Chicago a respins, la 3 iunie, pretențiile asupra tabloului „Sunflowers” (1888-89) de Vincent van Gogh, evaluat la 250 de milioane de dolari, formulate de moștenitorii bancherului evreu german Paul von Mendelssohn-Bartholdy, care a vândut tabloul în 1934 – sub presiunea naziștilor, spun descendenții acestuia. Instanța a respins cazul, deoarece nu are jurisdicție asupra holdingului japonez care deține tabloul.
Reclamanții – Julius H. Schoeps, Britt-Marie Enhoerning și Florence von Kesselstatt, în numele a peste 30 de beneficiari – au intentat procesul în decembrie 2022. Aceștia susțin că societatea japoneză Sompo Holdings, care a cumpărat tabloul la o licitație organizată de Christie’s la Londra în 1987 pentru suma record de 25 de milioane de lire sterline, a ignorat în mod intenționat proveniența suspectă a operei. Prin această acțiune au cerut 750 de milioane de dolari în „daune punitive” și dreptul de a recupera tabloul în temeiul Legii din 2016 privind recuperarea artei expropriate în urma Holocaustului.
Tabloul rămâne la Muzeul Sompo din Tokyo
Procesul a fost intentat în Illinois, deoarece „Sunflowers” a ajuns la Institutul de Artă din Chicago (AIC) în 2001 pentru expoziția „Van Gogh and Gauguin: The Studio of the South”. În momentul în care AIC negocia un împrumut al tabloului cu Muzeul Sompo din Tokyo, un oficial al muzeului japonez a scris: „Suntem profund îngrijorați de proveniența tablourilor. Credem că cele două lucrări ale noastre nu au nicio legătură cu arta furată de naziști, dar nu suntem 100% siguri”.
Această versiune a tabloului este una dintre cele trei pe care Van Gogh le-a pictat în succesiune rapidă în 1888 și 1889. Prima este expusă la Galeria Națională din Londra.
Paul von Mendelssohn-Bartholdy, rudă a compozitorului Felix Mendelssohn și un entuziast colecționar timpuriu al operei lui Van Gogh în Germania, a murit în 1935 din cauze naturale. Deși, fără îndoială, a fost persecutat de naziști, pierzându-și locul de muncă și banca ca urmare a regimului, rămâne neclar dacă Mendelssohn-Bartholdy a fost forțat să vândă tabloul și alte lucrări din colecția sa pentru un preț de nimic – așa cum au fost mulți colecționari evrei germani în anii 1930 – deoarece înregistrările vânzărilor s-au pierdut.
Cazul „Sunflowers” este al doilea în mai puțin de o săptămână care a fost respinsă de o instanță americană din lipsă de jurisdicție.
La 29 mai, o curte de apel a decis că Muzeul de Arte Frumoase din Houston poate păstra tabloul „The Marketplace at Pirna” de Bernardo Bellotto (în jurul anului 1764), care ar fi trebuit să fie restituit la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, dar o fundație guvernamentală olandeză a trimis din greşeală alt tablou. Instanța a confirmat o hotărâre din 2022, potrivit căreia o greșeală de restituire din Olanda din anii 1940 nu intră în sfera de competență a sistemului judiciar american.