Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Un presupus portret Rembrandt, descoperit într-un pod din Maine, vândut cu 1,4 milioane de dolari
portrait of girl, after rembrandt

Un presupus portret Rembrandt, descoperit într-un pod din Maine, vândut cu 1,4 milioane de dolari

Vara trecută, Christie’s a vândut ultimele portrete cunoscute de Rembrandt deținute de colecționari privați. Însă, un misterios portret nesemnat în stilul maestrului olandez a apărut recent într-un pod din Camden, Maine, și a fost vândut la Thomaston Place Auction Galleries pentru mult mai mult decât estimarea stabilită între 10.000 și 15 000 de dolari. Deși detaliile legate de această lucrare rămân neclare, un colecționar privat anonim din Marea Britanie a achiziționat-o pentru 1,4 milioane de dolari.

„Nu mi-am imaginat niciodată că voi ajuta la încheierea unei tranzacții de peste un milion de dolari”, spune într-o declarație Zebulon Casperson, membru al personalului Thomaston Place Auction Galleries, care l-a reprezentat telefonic pe ofertantul câștigător. „Se simte ca o victorie comună”.

Una dintre cele mai scumpe opere de artă vândute în Maine

Noul portret a apărut în timpul unei vizite standard la domiciliu pe care Kaja Veilleux, fondatoarea, evaluatoarea și licitatoarea din spatele Thomaston Place Auction Galleries, a făcut-o la o proprietate privată din Camden.

„Adesea intrăm orbește”, a remarcat Veilleux în comunicatul casei de licitații. „Casa era plină de piese minunate, dar în pod, printre stive de artă, am găsit acest portret remarcabil”.

Lucrarea în ulei pe panou de stejar, perfect conservată și aparent învechită, înfățișează o adolescentă îmbrăcată într-o robă neagră austeră, cu guler alb cu volane și bonetă albă, pe un fundal simplu. O ramă olandeză aurită, sculptată manual, înconjoară scena.

În timp ce stilul operei de artă, în special utilizarea izbitoare a luminii, îl evocă într-adevăr pe Rembrandt, adevărata revelație se află pe verso – care conține o fișă de la Muzeul de Artă din Philadelphia, în care se menționează că domnul Cary W. Bok, un descendent târziu al averii Curtis Publishing Company din Philadelphia, i-a împrumutat această operă de artă în 1970. Biletul atribuie pictura lui Rembrandt, intitulând-o „Portret de fată”. Deși fișa menționează, de asemenea, că Bok era stabilit în Camden, este imposibil de spus dacă familia sa a scos acest portret la vânzare. Veilleux s-a angajat să păstreze anonimatul cumpărătorului.

Muzeul de Artă din Philadelphia nu a fost în măsură să clarifice pentru ce expoziție ar fi împrumutat acest portret, însă un reprezentant a precizat că o astfel de abatere nu echivalează cu o autentificare. Astfel, Portretul fetei a fost vândut în 24 august ca o pictură realizată „după Rembrandt”. Potrivit Live Auctioneers, lucrarea datează din anii 1630, o epocă în care Rembrandt supraveghea comisiile de portrete în calitate de șef al atelierului dealerului de artă Hendrick Uylenburgh.

După șapte ore din cea de-a doua zi a vânzării Summer Grandeur din Thomaston, în acea sâmbătă, licitația pentru portret s-a deschis la 32.500 de dolari, deja cu mult peste estimare, și a crescut rapid la peste 60 de oferte succesive din partea a 11 ofertanți – doi în persoană și nouă prin telefon – în trepte de 25.000 de dolari. Când licitația a ajuns la 900.000 de dolari, grupul s-a redus la trei, apoi la doi, ofertanți prin telefon.

Potrivit casei de licitații, tabloul reprezintă acum una dintre cele mai scumpe opere de artă vândute vreodată în Maine. Prin comparație, „Portretul lui Marten Looten” (1632) rămâne cel mai scump Rembrandt autentic vândut vreodată, după ce a fost adjudecat pentru 33,8 milioane de dolari în 2015.

Foto credit: Thomaston Place Auction Galleries