Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Un siloz de cereale, muzeu de artă nordică
kunstsilo. photo credit alan williams. courtesy of kunstsilo

Un siloz de cereale, muzeu de artă nordică

Un siloz de cereale a fost transformat în muzeu și găzduiește cea mai mare colecție privată de artă nordică din lume, adunată de norvegianul Nicolai Tangen, supranumit „omul de un trilion de dolari”.

Kunstsilo se află pe malul mării din pitorescul oraș Kristiansand, în sudul Norvegiei. Muzeul și-a deschis porțile pentru public la 11 mai, după opt ani de pregătire. Instituția este dedicată artei nordice și își propune să o popularizeze la nivel mondial.

Prin intermediul expozițiilor și al programelor, prin colaborarea cu parteneri nordici și internaționali și prin comandarea de noi lucrări, instituția va pune în lumină mișcările de artă nordică din secolul XX mai puțin cunoscute până acum, arhivând în același timp lucrările artiștilor în viață care figurează în colecția muzeului, potrivit unui comunicat.

Kunstsilo este prezentat ca fiind cel mai mare muzeu din partea de sud a țării. Ocupă trei etaje, totalizând mai mult de 8.350 de metri pătrați, într-o structură impunătoare cu o fațadă albă proiectată de studioul Mestres Wåge Arquitectes din Barcelona și Oslo, împreună cu BAX și Mendoza Partida. Arhitecții au transformat silozul funcțional – care a fost construit în 1935 de Korsmo și Aarsland Architects și putea stoca 15.000 de tone de cereale – într-o clădire muzeală elegantă, cu un etaj care oferă o vedere panoramică asupra orașului.

Colecția Tangen

Este de asemenea noul sediu al Muzeului de Artă din sudul Norvegiei (Sørlandets Kunstmuseum) și a ceea ce este considerat cea mai mare colecție privată de artă nordică din lume. Cunoscută sub numele de Colecția Tangen, ea cuprinde aproximativ 5.500 de lucrări de artă nordică de la începutul modernismului, în anii 1920, până în anii 1990. Colecția a fost adunată de Nicolai Tangen, originar din Kristiansand, directorul general al Norges Bank Investment Management, responsabil de gestionarea fondului petrolier de 1.600 de miliarde de dolari al Norvegiei, cel mai mare fond suveran de investiții din lume.

passions of the north, courtesy of kunstsilo

Passions of the North (c) Kunstsilo

Tangen, în vârstă de 57 de ani, a început să colecționeze opere de artă la mijlocul anilor 1990, odată cu achiziția primei lucrări „Artist’s studio” (1953) a modernistului norvegian Johannes Rian, și joacă un rol esențial în proiectul Kunstsilo, potrivit artnet.com. Înainte de a se alătura Norges Bank Investment Management în 2020, a avut o carieră de succes la Londra, după ce a înființat fondul de investiții AKO Capital (numit după inițialele copiilor săi) în 2005 și, în 2013, entitatea caritabilă AKO Foundation, care sprijină inițiativele din domeniul artelor, educației și climei, în principal în Norvegia și în Regatul Unit. În plus, el a studiat istoria artei la Institutul de Artă Courtauld din Londra.

Colecția lui cuprinde lucrări semnate de artiști din Norvegia, Suedia, Danemarca, Finlanda și Islanda.

Lucrări ale unor artiști ca Reidar Aulie, ale celor din mișcarea CoBrA și ale fotografilor moderniști, se numără printre cele 600 de piese extrase din colecție pentru expoziția inaugurală, „Passions of the North”, curatoriată de Åsmund Thorkildsen. Expoziția, care ocupă 25 de galerii ale muzeului și va fi deschisă până în septembrie, oferă o imagine de ansamblu – concentrată și diversă – a artei nordice, care, în opinia lui Tangen, a fost mult timp subexpusă.

A fost lansat de asemenea și un catalog, în două volume, al colecției evaluate astăzi la aproximativ 46 milioane de dolari.

Proiect controversat

Tangen a anunțat în 2015 că va dona colecția orașului său natal, cu intenția de a expune operele de artă în silozul de cereale, pe atunci nefolosit, la cinci ani după ce consiliul municipal a decis să păstreze structura după închiderea unității în 2008.

În 2016, el a transferat dreptul de proprietate asupra colecției către Fundația AKO, care are drept permanent de cesiune asupra colecției către Sørlandets Kunstmuseum. În același an, municipalitatea din Kristiansand a aprobat suma de 50 de milioane de coroane norvegiene – echivalentul a 6 milioane de dolari – pentru proiectul de construcție. Apoi, în 2017, Reidar Fuglestad, directorul administrativ al Sørlandets Kunstmuseum, a fost numit director al Kunstsilo, iar în anul următor, Cultiva, o fundație culturală înființată de municipalitatea din Kristiansand, a aprobat 100 de milioane de coroane norvegiene (aproximativ 12 milioane de dolari) pentru acest proiect.

Parteneriatul public-privat a fost întâmpinat cu critici în urma prețului plătit de contribuabili, iar o petiție împotriva proiectului a strâns aproximativ 1.200 de semnături în 2018.

Credit foto: Allan Williams/ Kunstsilo