Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
curatorial.ro  /  Artǎ   /  Un tablou al lui Velázquez ars în secolul 18, refăcut cu ajutorul inteligenței artificiale
ai, velazquez, izgonirea maurilor

Un tablou al lui Velázquez ars în secolul 18, refăcut cu ajutorul inteligenței artificiale

„La expulsión de los moriscos” al lui Diego Velázquez, care a ars în incendiul de la Alcázar de Madrid în ajunul Crăciunului din 1734, a fost refăcut de artistul Fernando Sánchez Castillo cu ajutorul unui model de inteligența artificială.

Până de curând, singura imagine existentă care descria izgonirea maurilor era schița pictată de Vicente Carducho în 1627. Acesta a realizat-o pentru concursul organizat de regele Felipe IV pentru a găsi un tablou care să reprezinte alungarea maurilor și care să fie atârnat în Sala Nouă a fortăreței Alcázar de Madrid, care se afla pe locul actualului Palat Regal din capitala spaniolă.

La concurs au participat și Eugenio Cajés și Diego Velázquez, care a reușit nu numai să-l câștige, ci și să obțină încrederea deplină a regelui, devenind pictorul curții. Dar opera lui s-a pierdut în incendiul în care au fost mistuite și pânze de Titian, El Greco și Rubens. Se știe că „Las Meninas”, spre exemplu, a fost salvată cu greu, lucrarea fiind aruncată pe fereastră.

Imagine ce reprezintă „cele două Spanii”

Trei sute de ani mai târziu, artistul Fernando Sánchez Castillo, cu ajutorul inteligenței artificiale și al Paulei García, absolventă de Arte Plastice la UCM, a reușit să recreeze cum ar fi arătat această pictură, într-un videoclip de patru minute – „Expulzarea maurilor, 2023”.

Proiectul lui are la bază munca de cercetare a istoricilor Antonio Palomino (1655 – 1726) și William B. Jordan, care au furnizat date despre cum ar fi putut arăta acest tablou, ce avea obiectivul să prezinte Spania ca apărătoare a creștinismului împotriva islamului.

Sánchez Castillo a lucrat în jur de o sută de ore pentru a recrea pânza, iar pe lângă acestea a făcut numeroase vizite la Muzeul Prado pentru a analiza opera lui Velázquez.

Artistul spune că scopul lui nu este de a recupera un tablou de Velázquez, ci mai degrabă „recuperarea unei imagini care aparține imaginarului spaniol, care reprezintă «cele două Spanii»: liberalii și conservatorii, naționaliștii și republicanii, și care continuă până în zilele noastre”, citează El Cultural.

Copia este fundamentală

Sánchez Castillo consideră inteligența artificială „doar un alt instrument artistic care accelerează procesul”, ea reprezentând numai 20% din proiect, restul fiind amprenta lui de creator.

Pentru realizarea proiectului a fost folosită cea mai recentă versiune a programului Adobe Photoshop, care include inteligență artificială.

În plus, artistul susține că, în istoria artei, copia este fundamentală. „Velázquez și Rubens copiau (…) Înainte, artiștii își compuneau tablourile din tipărituri, iar acum o facem din imaginile efemere din mass-media. Inteligența artificială, tehnologia și arta sunt legate în mod indisolubil”, consideră Sánchez Castillo.

Imagine din procesul de recuperare a tabloului cu ajutorul AI realizat de artistul Fernando Sánchez Castillo