Curatorial este un proiect editorial non-profit, o revistă ce reunește informații, știri si noutăți despre evenimente, lucrări sau realizări in domeniul artei, precum și despre întâmplări, curente și tendințe ale culturii urbane.

Urmăreşte-ne pe
Contact
Home  /  Artǎ   /  Un tablou care a stat timp de generații în sufrageria unei familii din Spania a fost identificat drept o capodoperă a lui Van Dyck
autoportret van dyck

Un tablou care a stat timp de generații în sufrageria unei familii din Spania a fost identificat drept o capodoperă a lui Van Dyck

Timp de mai multe generații, membrii unei familii din orașul spaniol Jaén nu s-au gândit prea mult la pictura religioasă de mari dimensiuni expusă în sufrageria lor. Acum, a fost identificată ca fiind o capodoperă a pictorului flamand baroc din secolul al XVII-lea Anthony van Dyck și ar putea fi pregătită pentru o vânzare de milioane de dolari către Muzeul de Arte Frumoase din Sevilla.

„Ei au văzut-o ca pe ceva normal, ca pe o parte din viața lor de zi cu zi”, a declarat Luis Baena, avocatul familiei, pentru publicația locală Olive Press.

Lucrarea a fost atent restaurată

Familia, care dorește să rămână sub anonimat, nu a publicat fotografii ale tabloului „The Presentation of the Baby Jesus to Saint Barbara”.

O companie de artă din Madrid a autentificat lucrarea anul trecut, iar de la redescoperirea ei a fost supusă unei restaurări atente. Tabloul este în prezent depozitat în cutia de valori a unei companii de asigurări.

„Dacă, așa cum se pare, este un Van Dyck, orice lucru care îmbogățește colecția Muzeului de Arte Frumoase ne interesează, bineînțeles că ne interesează”, a declarat pentru El País un purtător de cuvânt al Ministerului andaluz al Culturii, care administrează Muzeul de Arte Frumoase din Sevilla, confirmând că muzeul a luat legătura cu familia.

O serie de case de licitații ar fi luat legătura cu privire la o eventuală vânzare a operei, dar proprietarul „are un interes special ca aceasta să rămână în Sevilla, orașul în care locuiește acum familia”, a declarat Baena pentru El País.

Recordul lui Van Dyck

În secolul al XVII-lea a existat o prezență flamandă considerabilă în Sevilla, mai mult de o sută de familii din această etnie, originară din Flandra, Belgia, ar fi trăit în orașul spaniol. Acesta ar putea fi motivul pentru care tabloul a ajuns să aparțină acestei familii, care locuia, de asemenea, în Sevilla la acea vreme.

Deocamdată, nu există o estimare a valorii potențiale a picturii redescoperite a lui Van Dyck, dar recordul artistului la licitație este de 8,3 milioane de lire sterline (13,25 milioane de dolari), potrivit Artnet Price Database. Aceasta a fost stabilită în 2009 pentru ultimul autoportret al artistului. Lucrarea se află acum în colecția National Portrait Gallery din Londra, după ce muzeul a reușit să strângă 10 milioane de lire sterline (16 milioane de dolari) pentru a egala prețul de achiziție al unui colecționar privat care intenționa să o exporte în SUA.

Mai recent, Muzeul de Arte Frumoase din Budapesta a achiziționat „Portretul Prințesei Maria” de Van Dyck de la Christie’s Londra pentru 5,85 milioane de lire sterline (7,5 milioane de dolari) în 2018.

Redescoperirile lui Van Dyck au avut rezultate mixte la licitații în ultimul deceniu.

În 2014, un preot britanic pe nume Jamie MacLeod a dus la Antiques Roadshow o mică schiță în ulei pe care o cumpărase cu 400 de lire sterline. Evaluatorii au dezvăluit că era un studiu pentru lucrarea lui Van Dyck „Magistrates of Brussels”, un portret de grup pentru primăria orașului distrus de război în 1695. Dar când Christie’s Londra l-a oferit la licitație cu o estimare ridicată de 500.000 de lire sterline (856.000 de dolari), nu a reușit să găsească un cumpărător.

Cu toate acestea, în ianuarie, o schiță în ulei a lui Van Dyck reprezentându-l pe Sfântul Ieronim s-a vândut cu peste 3 milioane de dolari la Sotheby’s New York. Un colecționar în vârstă pe nume Albert B. Roberts a cumpărat pânza crăpată montată pe un panou pentru doar 600 de dolari dintr-o magazie din Kinderhook, New York, înainte de a o autentifica ca fiind opera maestrului flamand. Roberts a murit la vârsta de 89 de ani în 2021, iar o parte din încasările obținute din vânzarea lucrării au mers către organizația sa caritabilă, Fundația Albert B. Roberts, care oferă sprijin financiar artiștilor.

Foto credit: „Self-Portrait”, Anthony van Dyck, MET