Un tablou de Rubens, probabil furat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, confiscat la Moscova după o dispută de decenii
Un tablou al artistului flamand Peter Paul Rubens, care a dispărut din Germania în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a fost confiscat la Moscova după o dispută de zeci de ani cu Rusia.
Pictura în ulei „Tarquinius și Lucreția” (1610 – 1611) a fost cel mai probabil cumpărată de regele Frederic I al Prusiei și a fost expusă într-o galerie din Palatul Sanssouci din Potsdam, înainte de război. A fost mutată la Palatul Rheinsberg în 1942, pentru a fi protejată, dar a fost luată din palat în 1945. Tabloul descrie violul mitologic al unei nobile romane înainte de sinuciderea ei și este considerat a fi una dintre cele mai importante lucrări ce încă lipsesc din galeria Sanssouci.
Stiftung Preussische Schlösser und Gärten, o fundație publică creată după reunificarea Germaniei, care administrează clădiri istorice din zonă, a precizat într-un comunicat de presă citat de artnet.com că lucrarea a fost confiscată după o cerere oficială de asistență juridică și cu ajutorul diplomației la nivel înalt cu Rusia.
„Acesta este primul pas în recuperarea acestei capodopere extrem de importante nu doar pentru palatele prusace, ci și pentru întreaga lume a artei”, a declarat directorul general al fundației, Hartmut Dorgerloh, într-un comunicat, mulțumind autorităților ruse.
Tabloul, cumpărat de un afacerist rus în 1999
Vestea a venit după ce postul german de televiziune Deutsche Welle a relatat că Tribunalul Regional din Potsdam a stabilit că omul de afaceri rus Vladimir Logvinenko „nu este proprietarul tabloului”, în urma unui apel pe care acesta l-a făcut în 2021 pentru a-i fi recunoscute drepturile asupra tabloului.
Instanța germană a precizat că disputa juridică se supune legislației rusești, nu celei germane, dar a luat o decizie pe baza „legislației rusești relevante”, menționând că Logvinenko nu a dobândit pictura printr-o tranzacție legală sau de bună credință și nu a moștenit-o.
Vladimir Logvinenko a achiziționat tabloul în 1999 și l-a restaurat, potrivit DW. Conflictul dintre Logvinenko și fundația germană pare să fi început abia în 2003, când Chicago Tribune a relatat că un bărbat rus a trimis un e-mail în care întreba SPSG dacă dorește să primească tabloul înapoi. Dealerul rus ar fi sperat să obțină 25% din valoarea tabloului, estimată la acea vreme la aproximativ 90 de milioane de dolari, virată într-un cont bancar elvețian.
„Când am primit e-mailul, a fost o mare surpriză pentru că nu aveam idee că tabloul mai exista”, a declarat Dorgerloh la momentul respectiv. „Primul nostru răspuns a fost că suntem foarte, foarte interesați”.
Autoritățile ruse ar fi confiscat atunci lucrarea, dar nu au predat-o omologilor germani. În anul următor, The Guardian a relatat că Biroul Procurorului General al Federației Ruse a decis că Logvinenko era proprietarul de drept, deoarece nu a încălcat vreo lege rusă în achiziționarea tabloului. Acum, este incert când va fi repatriat tabloul în Germania.