Unholy Machine – meditație asupra progresului tehnologic, la Salonul de Proiecte
„Unholy Machine”, meditație asupra progresului tehnologic începând cu Revoluția Industrială, este prezentată de Adrian Ganea la Salonul de Proiecte din Palatul Universul în perioada 7 noiembrie – 19 ianuarie 2025.
Această expoziție se înscrie într-o inițiativă mai amplă ce continuă efortul de conceptualizare și digitalizare a Colecției de imagini Mihai Oroveanu. Pornind de la subiectul modernizării și multiplelor sale contradicții, subiect bogat reprezentat în corpusul acestei colecții fotografice, Adrian Ganea propune o meditație asupra progresului tehnologic, începând cu Revoluția Industrială. Prezentând o constelație de lucrări ce revelează caracterul transformator, misterios și uneori absurd al mașinilor industriale, expoziția „Unholy Machine” pune în lumină radicalitatea, natura disruptivă și uneori monstruoasă a tehnologiei, invitându-ne să reflectăm asupra consecințelor profund neliniștitoare ale progresului. În locul unei viziuni ce pune accent pe bunăstare și perfecționare, această narațiune subliniază haosul și consecințele dramatice pe care le produce dorința nestăvilită de a inova.
Invocând o serie de momente istorice și culturale care au marcat modernitatea, expoziția se concentrează asupra unor puncte cheie ce evidențiază rezistența și incapacitatea oamenilor de a înțelege relația lor cu tehnologia și progresul.
Pornind de la Colecția de imagini Mihai Oroveanu, lucrările produse special pentru această ocazie dezvăluie felul în care arta și cultura navighează contradicțiile timpului lor, îmbrățișând potențialul transformator al tehnologiei și opunând totodată rezistență în fața viziunii deterministe care promovează dezvoltarea și creșterea cu orice preț în numele progresului.
„Unholy Machine” se compune ca o interogație despre monștrii proverbiali ai Revoluției Industriale, generatori de progres și pericole, un mix de forțe contradictorii care ne modelează realitatea.
Adrian Ganea (n.1989) trăiește și lucrează în Cluj-Napoca. Practica lui artistică îmbină scenografia de teatru, sculptura și animația 3D, investigând cultura digitală și modul în care diverse forme de ficțiune se pot materializa prin subiectivitatea tehnologiilor. Lucrările sale redau spații liminale, decoruri, lumi digitale și simulări în care granița dintre intangibil și material devine ambiguă.
Vernisajul expoziției, parte a proiectului „Rural/urban: fotografia și contradicțiile modernizării în România”, e programat în 7 noiembrie, la ora 19:00.
Foto: Adrian Ganea, „Study for the Gate of Progress”, 2024